در روزهای گذشته و بعد از اعدام مخفیانه حیدر قربانی، زندانی سیاسی اهل کامیاران، تعدادی از فعالین مدنی و محیط‌زیستی این شهر توسط نیروهای امنیتی به دلایلی که جزئیات آنها هنوز نامعلوم است، بازداشت شده‌اند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در روزهای گذشته چهار شهروند کُرد به نام‌های آمانج قربانی، سیروان قربانی، برهان کمانگر و محمدمیرزا رحمانی توسط نیروهای امنیتی در کامیاران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

آمانج قربانی و سیروان قربانی از فعالین محیط‌زیستی شناخته شده اهل کامیاران هستند که پیش از این نیز در سال‌های گذشته بارها توسط نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شده‌اند. آمانج قربانی یکم دی‌ماه پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر کامیاران بازداشت شد.

محمدمیرزا رحمانی، روحانی اهل سنت ساکن کامیاران نیز یکم دی‌ماه پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر کامیاران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

بنا به گزارش شبکه حقوق بر کردستان سیروان قربانی و برهان کمانگر توسط نیروهای امنیتی در خیابان بازداشت شده‌اند.

اداره اطلاعات کامیاران سخنرانی و شرکت این افراد در مراسم ختم حیدر قربانی، زندانی سیاسی اعدام شده را دلیل بازداشت آنها اعلام کرده است.

حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد در تاریخ ۲۸ آذر به صورت مخفیانه در زندان مرکزی سنندج اعدام شد. پس از اعدام این زندانی سیاسی تعداد زیادی از شهروندان کامیارانی علی‌رغم تهدیدهای نهادهای امنیتی در مراسم ختم او شرکت کردند.