بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در بسیاری از کشورها با آمار روزانه بالای ابتلا به ویروس کرونا، اومیکرون به گردش درآمده چنان‌که میزان ابتلا به این سویه کرونا در بسیاری از کشورها از میزان ابتلا به سویه دلتای ویروس جلو زده است. در گزارش هفتگی سازمان جهانی بهداشت آمده است:

«شواهد و مدارک مستدل نشان می‌دهد که سرعت چرخش سویه اومیکرون در جهان دو برابر شده و از سویه دلتا پیشی گرفته و در برخی کشورها از جمله در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به سویه غالب تبدیل شده است.»

بر اساس گزارش هفتگی سازمان جهانی بهداشت آمار کلی موارد ابتلا به کووید-۱۹ در هفته بین ۲۰ تا ۲۶ دسامبر نسبت به هفته قبل ۱۱ درصد افزایش یافته است که ایالات متحده با ۳۹ درصد، بیشترین افزایش را داشته و پس از آن قاره آفریقا هفت درصد افزایش مبتلایان را گزارش کرده است.‌

گزارش سازمان جهانی بهداشت در شرایطی منتشر می‌شود که در برخی کشورهای اروپایی از جمله در فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، یونان و پرتغال شمار مبتلایان به کووید-۱۹ رکورد زده است. در ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه ۲۸ دسامبر/ ۷ دی شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در فرانسه به ۱۸۰ هزار نفر رسید.

در استرالیا شمار مبتلایان به آن حد افزایش یافته که مراکز تست کرونا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

در ایالات متحده آمریکا هم به سبب افزایش شمار مبتلایان، تست کرونا در مراکز ویژه و در داروخانه‌ها صرفاً با وقت قبلی میسر است. شمار مبتلایان به کووید- ۱۹ در ایالات متحده آمریکا از ۵ میلیون نفر فراتر رفت. ایالت تگزاس و فیلادلفیا با ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مبتلا و ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مبتلا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. در ایالت کالیفرنیا بیش از ۷۵ هزار نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

بی‌خبری از وضعیت در ایران

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا اعلام کرد «در حال حاضر» می‌توان گفت که اومیکرون در ایران در گردش است،

جماعتی هشدار داد که تا چند هفته آینده ممکن است موج تازه‌ای از همه‌گیری با سویه اومیکرون ویروس کرونا ایران را فرابگیرد. این مقام مسئول در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«البته هنوز الگویی برای انتشار آن متصور نیستیم و پراکندگی این سویه در استان‌های مختلف وجود دارد. باید دید که ویروس به چه صورت پیش می‌رود. با این حال اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و واکسن تزریق کنند، می‌توان تا حدود زیادی جلوی غلبه ویروس اومیکرون را گرفت. در غیر این صورت ممکن است در چند هفته آینده با پیک جدیدی با اومیکرون مواجه باشیم.»

بنا به اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۹ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۶۴ نفر دوز اول، ۵۱ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۷۴۶ نفر دوز دوم و ۶ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۱۱۹ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به ۱۱۷ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۲۹ دوز رسید.

جماعتی در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

«با توجه به اینکه مردم دوز دوم را تزریق می‌کردند، درصد واکسینه شده‌ها رو به کاهش بود، اما بعد از ورود اومیکرون و نیاز به تزریق دوز سوم واکسن، مجددا شاهد پیکی از تزریق واکسن بودیم.»

واکسیناسیون ۵ تا ۱۲ ساله‌ها در ستاد ملی کرونا در دست بررسی است.