رئیس سازمان جهانی بهداشت در پیامی به مناسبت سال نو میلادی، یادداشت امیدوارکننده‌ای درباره شکست این بیماری همه‌گیر در سال ۲۰۲۲ نوشته و گفته است که جهان «ابزار پایان دادن به این فاجعه» را دارد، حتی در شرایطی که موارد جدید کووید در سراسر جهان به رکوردهای جدیدی می‌رسند.

در بخشی از پیام او آمده است:

«پس از دو سال، ما اکنون این ویروس را به خوبی می‌شناسیم. اقدامات اثبات شده برای کنترل انتقال آن را می‌دانیم: استفاده از ماسک، اجتناب از شلوغی، حفظ فاصله فیزیکی، رعایت بهداشت دست و تنفس، باز کردن پنجره‌ها برای تهویه، آزمایش و ردیابی تماس. ما می‌دانیم که چگونه بیماری ناشی از آن را درمان کنیم و شانس بقای افرادی را که از بیماری‌های جدی رنج می‌برند افزایش دهیم. با همه این آموخته‌ها و ظرفیت‌ها، فرصتی برای چرخاندن این بیماری همه‌گیر برای همیشه در اختیار ماست.»

اما پست خوش‌بینانه تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، که او پنجشنبه در لینکدین به اشتراک گذاشت، با یک هشدار همراه بود: هرچه نابرابری زمان طولانی‌تری ادامه یابد، همه گیری طولانی‌تری ادامه خواهد داشت.

دو سال بعد از آغاز همه‌گیری، ابزارهای موجود برای مبارزه با کووید ۱۹ به طور نابرابر در سراسر جهان توزیع می شوند. در آفریقا، سه نفر از هر چهار کارمند مراقبت‌های بهداشتی واکسینه نشده باقی مانده‌اند، در حالی که مردم در اروپا و ایالات متحده دوزهای تقویت کننده سوم دریافت می‌کنند. تدروس گفته این شکاف احتمال ظهور انواع جدید را بیشتر کرده است و ما را در چرخه ای از زیان، سختی و محدودیت نگه می‌دارد.

او افزود: «اگر به نابرابری پایان دهیم، به همه‌گیری پایان می‌دهیم و کابوسی جهانی که همه ما در آن زندگی کرده‌ایم پایان می‌یابد. این ممکن است.»

رئیس سازمان بهداشت جهانی به عنوان بخشی از برنامه‌های سال نوی خود اعلام کرد که با همکاری دولت‌ها برای اولویت‌بندی تحویل واکسن بر روی طرح‌های جهانی، مانند کووواکس و آوات، با هدف واکسینه‌سازی ۷۰ درصد از مردم در همه کشورها تا اواسط سال ۲۰۲۲ کار خواهد کرد.