به گزارش شبکه الجزیره رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه ۴ ژانویه/۱۴ دی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات صادرکنندگان ترکیه با عربستان سعودی گفت:

«آنها در ماه فوریه منتظر من هستند. قول داد‌ه‌اند. در فوریه به عربستان سفر خواهم کرد.»

مقامات سعودی هنوز سفر اردوغان به ریاض در فوریه سال جاری را تأیید نکرده‌اند.

روابط عربستان و ترکیه پس از قتل جمال خاشقچی تیره شد. خاشقجی ۲  اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. عربستان سعودی ابتدا دست داشتن در قتل این روزنامه‌نگار منتقد را تکذیب و سپس تحت فشار بین‌المللی ادعا کرد که خاشقجی عامدانه به قتل نرسیده. اما سرانجام قتل او به دست «عوامل اطلاعاتی خودسر» را تأیید کرد.

قتل خاشقجی سبب شد که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی انصراف بدهند، حداقل تا زمانی که آب‌ها از آسیاب بیفتد. ولیعهد سعودی سرانجام در مستند شبکه «پی بی اس» آمریکا مسئولیت این قتل را تلویحاً و به طور غیر مستقیم به عهده گرفت. محمد بن سلمان در آن زمان گفته بود:

« این [قتل] تحت نظارت من انجام گرفت. من تمامی مسئولیت را می‌پذیرم زیرا تحت نظارت من انجام گرفته است.»

بقایای جسد خاشقجی هرگز پیدا نشد و اردوغان در آن زمان مقامات ارشد سعودی را مقصر دانسته بود، اما هرگز از محمد بن سلمان نام نبرد.

فشارهای اقتصادی عربستان به ترکیه

در سال‌های پس قتل وحشیانه خاشقجی، عربستان سعودی در پی اعمال فشارهای اقتصادی به ترکیه بود. اقتصاد این کشور از سال ۲۰۱۸ تاکنون دچار بحران‌های ارزی است. صادرکنندگان ترکیه‌ای از تاخیر در ترخیص کالاهایشان در گمرکات عربستان شکایت دارند. علاوه بر این پادشاهی سعودی از شهروندان آن کشور خواسته است از سفر به ترکیه و خرید ملک در آنجا اجتناب کنند.

روابط دو کشور به دلیل درگیری‌های دیگر در منطقه از جمله جنگ سوریه و لیبی نیز تیره شده است.

علاوه بر این، ریاض به همراه چندین کشور دیگر در منطقه، بارها ترکیه را به حمایت از گروه‌های «تروریستی» متهم کرده است.

اما ترکیه در دو سال گذشته به دنبال ترمیم روابط با رقبای منطقه‌ای از جمله مصر و عربستان سعودی بوده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مه سال ‌گذشته برای اولین بار پس از قتل خاشقجی به عربستان سعودی سفر کرد. ناظران سفر چاووش‌اوغلو را به عنوان پایان زمستان طولانی دیپلماتیک بین دو کشور درک کرده بودند. هر دو طرف در آن زمان اعلام کردند که امیدوارند روابط خود را ترمیم کنند.

 نوامبر گذشته، شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی به آنکارا سفر کرده بود. امارات متحده عربی اعلام کرد قصد دارد میلیاردها دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کند.