ظاهراً این حملات را نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند اما در بیانیه نیروهای ائتلاف این موضوع مشخص نشده است. آسوشیتدپرس می‌نویسد بیانیه اصولاً درباره جزئیات سکوت کرده و صرفاً به یادآوری این نکته بسنده کرده که این سامانه‌ها «یک تهدید قریب‌الوقوع» به شمار می‌آمدند  و در مدینه السکنیه ( Green Village) در استان دیرالزور سوریه قرار داشتند.

در این منطقه در شرق فرات نیروهای آمریکایی مستقرند.

برخی منابع محلی گزارش داده‌اند که چهار راکت به سوی پایگاه آمریکا شلیک شده است و ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا نیز در پاسخ نقاطی را در اطراف پایگاه یادشده هدف قرار داده است. غروب روز گذشته نیز برخی رسانه‌های محلی از حمله راکتی به پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر خبر داده بودند. صبح روز گذشته هم پایگاه «عین الاسد» در غرب عراق هدف حمله دو پهپاد انتحاری قرار گرفت. همزمان با آن نیز یکی بمب کنار جاده‌ای در مسیر کاروان لجستیکی ائتلاف آمریکایی در جنوب بغداد منفجر شد. این رویدادها در دومین سالگرد قتل قاسم سلیمانی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کربی، سخنگوی پنتاگون درباره دلایل حمله به سامانه‌های پرتاب راکت در حوالی مدینه السکینه گفت:

«یکی از دلایلی که این سایت‌ها مورد حمله قرار گرفتند این بود که ما باور داشتیم که قرار است از آن‌ها برای حملات به مقر نیروهای آمریکایی استفاده شود. بنابراین واضح است که مردان و زنان ما در خطر هستند و ما باید این تهدید را بسیار جدی بگیریم و همیشه حق دفاع از خود را داریم.»

کربی گفت که نمی‌تواند در مورد اینکه کدام گروه قصد حمله به مقر نیروهای آمریکایی در دیرالزور را داشته، اظهار نظر کند.  

کربی درباره حملات پهپادی در عراق در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گفت هنوز مشخص نشده که کدام گروه پشت این حملات قرار داشته. سخنگوی پنتاگون اما در ادامه افزود:

«حملات خنثی شده به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه شامل پهپادهای مهاجم به پایگاه عین‌الاسد که پیش از حمله هدف قرار گرفته شدند و پرتاب راکت از اطراف روستای گرین سوریه، مطابق با انواع تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و رویه‌هایی است که در گذشته از گروه‌های مورد حمایت ایران دیده‌ایم.»

کربی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست داشتن ایران و نیروهای مورد حمایتش در حملات پهپادی خنثی شده به محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، گفت:

«این حمله‌ها با حملاتی که ما از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه دیده‌ایم، مطابقت دارد.»

در حمله پهپادی آمریکا در ژانویه دو سال گذشته به خودروی حامل قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد، فرمانده نیروهای سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشد الشعبی کشته شدند.

فرماندهان سپاه پاسداران و نیروهای شیعه طرفدار ایران وعده «انتقام سخت» داده بودند. ایالات متحده آمریکا با ۲۵۰۰ نیروی نظامی با یک ماموریت مستشاری در عراق حضور دارد.