رویترز به نقل از سه شاهد عینی در شهرهای بزرگ گزارش داد که نیروهای امنیتی سودان به سوی هزاران معترضی که یکشنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه علیه حاکمان نظامی این کشور تظاهرات می‌کردند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.

هزاران تظاهرکننده از اُم‌درمان تا بحری، دو شهر مجاور خارطوم پایتخت سودان به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی در محکومیت ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان سر دادند.

تظاهرات جداگانه‌ای نیز در خارطوم و شهرهای مناطق دیگر سودان برگزار شد. دو شاهد در خارطوم و بحری گفتند که نیروهای امنیتی نارنجک‌های گیج‌کننده (صوتی) به سمت معترضان پرتاب کردند.

به‌گفته پزشکان سودانی همسو با جنبش اعتراضی اصابت گلوله گاز اشک‌آور به گردن یکی از معترضان جان او را گرفت. محل مرگ این معترض اما مشخص نشده است.

پزشکان همچنین ارتش را به حملات مکرر به مراکز درمانی، کارکنان آن و معترضان مجروح متهم کرده‌اند.

ژنرال عبدالفتاح البرهان ماه اکتبر در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام و دولت انتقالی را ساقط کرد. از آن زمان تظاهرات مردمی ضدکودتا به‌طور منظم در سودان ادامه دارد و ارتش اغلب علیه مردم معترض از خشونت استفاده کرده است. بر اساس آمار رسمی، از زمان آغاز اعتراضات پس از کودتا ۶۲ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

سخنگوی پلیس سودان درباره گزارش‌های منتشرشده درباره خشونت‌های روز یکشنبه گفت احتمالاً بیانیه‌ای از سوی نیروهای امنیتی منتشر خواهد شد اما از اظهارنظر بیشتر در این‌باره خودداری کرد.

ارتش کودتا را به‌عنوان «اصلاح» امور برای تثبیت اوضاع و انتقال به انتخابات توجیه می‌کند.

به‌گفته یکی از معترضان زن، در چند تظاهرات اخیر افزایش خشونت‌ها از جمله شلیک گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی، تیراندازی، زیر گرفتن مردم، و هدف قرار دادن زنان مشهود است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سودان (سونا)، شنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه یکی از اعضای شورای حاکم انتصابی ارتش که به دلیل اعمال خشونت علیه معترضان تهدید به استعفا کرده بود، ریاست جلسه کمیته امنیت دولتی خارطوم را برعهده داشت.

خبرگزاری سونا افزود کمیته امنیت دولتی از حملات به مراکز بهداشتی ابراز تأسف کرد و متعهد شد که از آن‌ها محافظت کند.

هفته گذشته، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان اعلام کرد که نتوانسته مانع از لغزش کشور به سمت فاجعه شود و ضمن اعلام استعفاء هشدار داد که سودان برسر «دوراهی خطرناکی که بقای آن‌ را تهدید می‌کند» قرار گرفته است.

سازمان ملل متحد شنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه از رهبران نظامی، احزاب سیاسی و سایر گروه‌های سودان دعوت کرد تا با هدف حل بحران پای میز مذاکره بنشینند.

مذاکرات برای حل مناقشه به رهبری سازمان ملل قرار است فردا (سه‌شنبه) آغاز شود. با این حال، یک گروه مخالف مهم از شرکت در مذاکرات با ارتش خودداری کرده و خواستار ایجاد دولت غیرنظامی شده است.