ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه سه‌شنبه ۲۱ دی / ۱۱ ژانویه اعلام کرد که امارات متحده عربی به صندوقی که فرانسه و عربستان سعودی برای کمک به مردم لبنان ایجاد کرده‌اند خواهد پیوست.

وزیر خارجه فرانسه که در جلسه کمیته امور خارجی پارلمان این کشور سخن می‌گفت، افزود:

«در جریان سفر دسامبر ۲۰۲۱ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری به خلیج فارس، ما توانستیم پیوندهای بین لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس را بار دیگر احیا کنیم.»

ژان ایو لودریان درباره صندوق ایجادشده گفت:

«این تحول جدیدی بود که امکان تأسیس یک صندوق فرانسوی-سعودی برای کمک و حمایت از لبنانی‌ها را فراهم کرد و فردا یا پس فردا امارات نیز به آن خواهد پیوست.»

عربستان سعودی و فرانسه در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام کردند که می‌خواهند با تمام توان در جهت احیای روابط بین بیروت و ریاض که توسط حزب‌الله، قدرت رو به رشد شیعی لبنان و طرفدار ایران تضعیف شده است، اقدام کنند.

از اواخر اکتبر ۲۰۲۱ بحران جدی دیپلماتیک میان لبنان و عربستان سعودی شکل گرفت. اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی وقت لبنان که به جنبش مسیحی «مَرَده»، از متحدان گروه حزب‌الله نزدیک است بحران تازه را ایجاد کرد. او در یک برنامه تلویزیونی جنگ یمن را «بیهوده» خواند و گفت شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به هیچ‌کس حمله نکرده‌اند و حق دارند از خود دفاع کنند.

مقام‌های سعودی سخنان قرداحی را «توهین‌آمیز» و مغرضانه توصیف کردند. ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ با حوثی‌ها که یک سال قبل کنترل صنعا، پایتخت و بخش‌های شمالی یمن را به دست گرفته‌اند، می‌جنگند.

در پی سخنان قرداحی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین و یمن به نشانه اعتراض سفیران خود را از لبنان خارج کردند و سفیران لبنان نیز از این کشورها اخراج شدند. ریاض همچنین واردات تمامی کالاهای لبنانی را ممنوع کرد و این برای لبنان که در فروپاشی اقتصادی قرار دارد ضربه بزرگی بود و بحران اقتصادی این کشور را تشدید کرد.

سرانجام قرداحی ۱۲ آذر / ۳ دسامبر ۲۰۲۱ از سمت خود استعفا کرد و فرانسه و عربستان سعودی نیز اعلام کردند که تمایل دارند برای تحکیم مجدد روابط بین بیروت و ریاض، همکاری کنند.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به استعفای جورج قرداحی گفته بود که عربستان سعودی قصد دارد بر ساختار سیاسی لبنان مسلط شود.

صندوق کمک به لبنان در حالی تأسیس می‌شود که سقوط ارزش پول ملی این کشور به دلیل بحران سیاسی پس از انفجار عظیم اوت ۲۰۲۰ در بندر بیروت شدت گرفت و اکنون ارزش پوند حتی از زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۱۹ نیز پایین‌تر رفته است.

به گزارش سازمان ملل، بیش از سه چهارم مردم لبنان در فقر زندگی می‌کنند و ادامه این روند افراد بیشتری را با مشکلات معیشتی و ناتوانی در تأمین کالاهای اساسی مواجه می‌کند.

بانک جهانی نیز بحران اقتصادی لبنان را یکی از بدترین بحران‌های جهان از دهه ۱۸۵۰ توصیف کرده است. این کشور با شش میلیون نفر جمعیت، از جمله یک میلیون آواره سوری، حدود ۸۰ درصد از کالاهای مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کند.