شورای فرهنگی بریتانیا چهارشنبه ۲۲ دی / ۱۲ ژانویه در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر ورود ارس امیری به بریتانیا گفته است که این شورا همواره اتهام‌ها علیه ارس امیری را رد کرده و اکنون آسایش او اولویت شورا است.

حجت کرمانی، وکیل ارس امیری نیز این خبر را تأیید کرد و به آسوشیتدپرس گفت موکلش روز دوشنبه دوشنبه ۲۰ دی / ۱۰ ژانویه از تهران خارج شد.

حجت کرمانی ۲۴ مرداد سال جاری / ۱۵ اوت ۲۰۲۱ از صدور حکم برائت برای موکلش در دیوان عالی کشور خبر داده بود. او به آسوشیتدپرس گفته است امیری پس از آزادی ممنوع‌الخروج بود.

مأموران وزارت اطلاعات ارس امیری را ۲۳ اسفند ۹۶، چند روز پس از ورود او به ایران بازداشت کرده و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرذند. او ۳۱ اردیبهشت ۹۷ با قرار وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد اما به فاصله کمی در ۱۷ شهریور ۹۷ بار دیگر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

 دادگاه انقلاب تهران ارس امیری را بابت اتهام «اداره شبکه براندازی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد و بعد این حکم به تأیید دادگاه تجدید نظر رسید.

در حالی که تنش‌ها بین تهران و کشورهای غربی در سال‌های اخیر شدت گرفته است، شماری از دو تابعیتی‌ها در این سال‌ها در ایران زندانی شده‌اند. نهادهای مدافع حقوق بشر جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که افراد دوتابعیتی را به‌عنوان ابزار چانه‌زنی و معامله برای پول یا نفوذ در مذاکرات با غرب زندانی کرده‌اند. تهران این موضوع را رد می‌کند.

نازنین زاغری رتکلیف، کارمند ایرانی-بریتانیایی بنیاد خیریه تامسون رویترز نیز فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شد. او پس از اتمام دوران محکومیت خود، سال گذشته از زندان آزاد شد اما مقامات او را به اتهامات جدیدی به یک سال دیگر زندان محکوم کردند. خانواده زاغری-رتکلیف حبس او را به یک مناقشه طولانی‌مدت ۵۳۰ میلیون دلاری بدهی لندن به تهران برای تانک‌های چیفتن که هرگز تحویل نگرفتند، مرتبط می‌دانند.

انوشه آشوری، مهندس ۶۵ ساله و نماینده شرکت تکنو خلاق در بریتانیا دیگر ایرانی-بریتانیایی دوتابعیتی است که به اتهام جاسوسی به ۱۲ سال زندان محکوم شد و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

آزادی ارس امیری، در حالی صورت می‌گیرد که قدرت‌های جهانی، از جمله بریتانیا، در وین تلاش می‌کنند تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران را احیا کنند.

دیپلمات‌های ایرانی و عرب خلیج فارس نیز این هفته برای دیدارهایی به چین، یکی از کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای، سفر می‌کنند.