ثروت میلیاردرهای جهان از زمان شروع همه‌گیری کرونا بیش از درآمد آن‌ها در یک دهه گذشته افزایش یافته است.

آکسفام در آخرین گزارش خود در مورد نابرابری‌های جهانی که در روز دوشنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه منتشر شده، گفته است که این «بزرگترین افزایش دارایی است که تا کنون ثبت شده است».

این سازمان غیردولتیِ مبارزه با فقر در گزارش خود با عنوان «نابرابری‌ها می‌کُشند» که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد داووس منتشر شده است، می‌گوید:

«افزایش نابرابری‌ها و نابرابری‌های اقتصادی، جنسیتی و نژادی بین کشورها، جهان ما را ویران می‌کند.»

براین اساس، ثروت انباشته میلیاردرها از زمان شروع همه‌گیری کوویدـ۱۹ «بزرگترین افزایش ثبت‌شده خود» را از پنج هزار میلیارد دلار به بالاترین سطح یعنی ۱۳,۸ میلیارد رسانده است.

طبق گزارش مجله فوربس، ایلان ماسک، رئیس تسلا، جف بزوس (آمازون)، برنارد آرنو (LVMH)، بیل گیتس (مایکروسافت)، مارک زاکربرگ (متا/فیس‌بوک)، وارن بافت (برکشایر هاتاوی) و لری الیسون (Oracle) ۱۰ میلیاردر اصلی جهان هستند.

آکسفام می‌گوید، نابرابری‌های ناشی از عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، خشونت مبتنی بر جنسیت، گرسنگی و بحران آب‌وهوایی به مرگ «دست‌کم ۲۱ هزار نفر در روز» کمک می‌کند.

آکسفام افزوده است:

«مالیات ویژه ۹۹ درصدی بر درآمد ۱۰ تن از ثروتمندترین افراد که ناشی از همه‌گیری کرونا بوده است، واکسن کافی برای جهان تولید می‌کند، حفاظت اجتماعی و پزشکی جهانی را فراهم می‌کند، سازگاری با تغییرات اقلیمی را تأمین می‌کند و خشونت‌های مرتبط با این مسائل را در ۸۰ کشور جهان کاهش می‌دهد.»

آکسفام تأکید کرده است که میلیاردهای جهان حتی با این اقدام نسبت به قبل از همه‌گیری کوویدـ۱۹ «۸ میلیارد دلار بیش‌تر» درآمد خواهند داشت.

این سازمان غیردولتی می‌افزاید «ما می‌توانیم از طریق مالیات‌های تدریجی بر فقر شدید غلبه کنیم» و نظام‌های بهداشت عمومی را برای همه رایگان کنیم.

آکسفام همه‌گیری کوویدـ۱۹ را برای میلیاردرها «فوق‌العاده» توصیف کرده و افزوده است بانک‌های مرکزی برای نجات اقتصاد تریلیون‌ها دلار به بازارهای مالی تزریق کردند که بسیاری از آن‌ها به جیب میلیاردرها رفته است.

مجمع جهانی اقتصاد نیز به‌نوبه خود هشدار داده است که نابرابری‌های گسترده در دسترسی به واکسن‌های ضدکرونا مبارزه علیه چالش‌های عمده بین‌المللی مانند تغییرات اقلیمی را تضعیف کرده است.

نشست حضوری مجمع جهانی اقتصاد در داووس در تابستان به دلیل شیوع اومیکرون به عقب افتاد اما به‌شکل آنلاین از دوشنبه تا ۲۱ ژانویه برگزار می‌شود.