در میانه افزایش تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غرب، مسکو انتقال نیرو و تجهیزات به بلاروس، همسایه شمالی اوکراین، را برای یک رزمایش نظامی مشترک آغاز کرده است.

برمبنای گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های روسیه و بلاروس سه‌شنبه ۱۸ ژانویه/۲۸ دی اعلام کردند که در رزمایش مشترکی که برای ماه فوریه برنامه‌ریزی شده، «دفع یک حمله خارجی» را تمرین خواهند کرد. رزمایش «عزم متحد» در نزدیکی مرز غربی بلاروس با لهستان و لیتوانی، دو کشور عضو ناتو برگزار خواهد شد.

وزارت دفاع بلاروس روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«در اولین مرحله رزمایش که تا ۹ فوریه ادامه خواهد داشت، هر دو طرف استقرار نیروها، دفاع از تاسیسات نظامی و ارزیابی قابلیت های دفاع هوایی نیروهای خود را تمرین خواهند کرد و در مرحله دوم این رزمایش که از ۱۰ تا ۲۰ فوریه برگزار خواهد شد، نیروهای روسیه و بلاروس به «انهدام تشکیلات مسلح غیرقانونی و گروه های خرابکار و شناسایی دشمن» خواهند پرداخت.»

در طرف دیگر، خبرگزاری اینترفکس نیز به نقل از الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه نوشت:

«هدف از این رزمایش تنظیم دقیق وظایف سرکوب و دفع تجاوزات خارجی در طول یک عملیات دفاعی، مقابله با تروریسم و ​​حفاظت از منافع کشور اتحادیه (روسیه و بلاروس) است».

فومین همچنین از استقرار «۱۲ فروند جنگنده سوخو-۳۵، دو واحد از سامانه موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ و یک سامانه موشکی پانتسیر در بلاروس خبر داد».

روسیه روز دوشنبه بخشی از تجهیزات نظامی و نیروهای خود را به بلاروس فرستاد. در تصاویر منتشرشده از بلاروس در شبکه‌های اجتماعی، توپخانه و خودروهای نظامی وارد واگن‌های مسطح متعلق به شرکت راه‌آهن دولتی روسیه می‌شوند. برخی از خبرگزاری‌های روسیه هم تایید کرده‌اند که تجهیزات نظامی بیشتری از جمله تانک‌ها و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد طی هفته گذشته از سراسر این کشور به سمت اوکراین ارسال شده‌اند.

الکساندر ولفوویچ، رئیس شورای امنیت بلاروس در یک جلسه توجیهی درباره آماده‌سازی رزمایش مشترک گفت که نیروهای روسی از قبل وارد بلاروس شده‌اند. ولفوویچ هم سخنان معاون وزیر دفاع روسیه مبنی بر تمرین‌های «دفاعی» مشترک را تکرار کرد و گفت: این رزمایش شامل آموزش سربازان بلاروس و روسیه برای دفع حملات هوایی و زمینی، خنثی کردن خرابکاران دشمن و تمرین مانورهای دیگر می شود.

در سوی مقابل یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی‌ جهانی اخطار داد اروپا از فروپاشی یوگسلاوی سابق تاکنون، بیش از هر زمان دیگری به جنگ نزدیک شده است.

برخی از تحلیلگران نظامی گفته‌اند که اکنون اگر تهاجمی دربگیرد، روسیه با توجه به اعزام نیروها و تجهیزات نظامی‌اش، قادر خواهد بود نیروهای خود را از طریق بلاروس به اوکراین بفرستد و با بهره‌گیری از بیش از هزار کیلومتر مرز بین دو کشور، قدرت دفاعی اوکراین را پایین بیاورد. برخی دیگر اما بر این باورند که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، بلاروس در درگیری نقش جدی ایفا نخواهد کرد.

بااین‌حال نزدیکی اخیر الکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور بلاروس به روسیه، این احتمال را زیر سوال برده است. لوکاشنکو که پس از سرکوب خونین اعتراضات پساانتخاباتی ۲۰۲۰ و اتهام سوءاستفاده از پناهجویان علیه اروپا تحت فشار و انزوای بین‌المللی قرار دارد، در ماه‌های گذشته روابط دیپلماتیک و نظامی خود را با روسیه و ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری این کشور تقویت کرده است. لوکاشنکو موضع به‌ظاهر بی‌طرف بلاروس در قبال اوکراین را نیز که با خودداری از به‌رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه همراه بود، کنار گذاشته است.

رهبر بلاروس درباره رزمایش مشترک با مسکو گفت به دلیل حضور نیروهای ناتو در لهستان و کشورهای بالتیک و همچنین استقرار نیروهای اوکراین در مرز بلاروس، این رزمایش «ضروری‌ست». او کشورهای غربی را به جنگ‌طلبی متهم کرد و گفت آن‌ها نزدیک به ۳۰ هزار سرباز در نزدیکی مرزهای بلاروس مستقر کرده‌اند اما ما و روسیه را به خاطر برگزاری مانور و تمرین سرزنش می‌کنند.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت لوکاشنکو از «جنگ اطلاعاتی» روسیه علیه اوکراین نیز حمایت می‌کند و نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بلاروس نقش فعال‌تری در حمایت از روسیه در درگیری‌های مداوم خود با اوکراین و غرب داشته است.