به‌گزارش رویترز، هیأت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان در مذاکرات احیای برجام  جمعه ۸ بهمن / ۲۸ ژانویه در بیانیه ای اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های غربی در حال رسیدن به مرحله نهایی خود است و اکنون نیاز به مشارکت سیاسی دارد.

در بیانیه گروه موسوم به تروئیکای اروپا آمده است:

«ژانویه فشرده‌ترین دور این مذاکرات تا به امروز بوده است.»

آن‌ها افزوده‌اند:

«همه می‌دانند که ما در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم و این [مرحله] نیازمند تصمیمات سیاسی است. بنابراین مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.»

گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام پس از یک وقفه سه روزه که به‌سبب سال نو مسیحی ایجاد شد از ۱۲ دی / ۲ ژانویه از سر گرفته شد. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌ بودند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل بهمن / فوریه در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز عصر جمعه در توئیتی نوشت:

«هشتمین دور مذاکرات وین که از ۲۷ دسامبر آغاز شد و یکی از طولانی‌ترین دور مذاکرات تاکنون بوده است وارد یک دوره استراحت شد. شرکت‌کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورات به پایتخت باز می‌گردند.»

مورا گفته است که مذاکرات پس روز دوشنبه آینده ادامه خواهد یافت.

یک منبع آگاه نیز پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس توافق صورت گرفته بین طرفین، مذاکرات احیای برجام از فردا (شنبه) به مدت چند روز متوقف خواهد شد.

مذاکره کنندگان در روزهای گذشته در حال گفت‌وگو در مورد برخی موضوعات مورد اختلاف بوده‌اند. در حالی‌که ایران بر پیشرفت مذاکرات تأکید می‌کند طرف‌های غربی در روزهای اخیر بارها بر کُند بودن مذاکرات و محدودیت زمان برای دستیابی به توافق تأکید کرده‌ و به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

در روزهای اخیر و همچنین در جریان سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به مسکو موضوع «توافق موقت» در مذاکرات احیای برجام و طرح آن از سوی روسیه و با آگاهی آمریکا مطرح شد اما مسئولان جمهوری اسلامی آن را رد کردند

گفته شده‌ که بر اساس پیش‌نویس توافق موقتی که روسیه پیشنهاد کرده است، تهران ملزم به توقف غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد و خارج کردن ذخایر فعلی خود از ایران، احتمالاً با صادرات آن به روسیه، همراه با سایر محدودیت‌هاست. همچنین در ازای آن، دولت ایران به میلیاردها دلار درآمد نفتی مسدود شده در حساب‌های بانکی خارجی از جمله در کره جنوبی دسترسی خواهد داشت.

براساس پیشنهاد توافق موقت روسیه، علاوه بر الزام ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد، محدودیت‌هایی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و سانتریفیوژهای پیشرفته نیز ایجاد می‌کند. مدت اعمال این توافق موقت شش ماه خواهد بود و پس از انقضای آن امکان تمدید وجود دارد. در مقابل ایران به ازای آن به حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره‌جنوبی، ژاپن و عراق دست خواهد یافت.

هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل پیش از تأکید کرده بود که اهداف ایران برای رفع تحریم‌ها و بازگشت تضمین‌شده آمریکا به برجام «بر اساس یک توافق موقت محقق نخواهد شد و بنابراین چنین پیشنهادی مطرح نیست».