وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه ۱۳ بهمن اعلام کرد که هواپیماهای جنگی ترکیه اهداف شبه نظامیان کرد از جمله اردوگاه‌های آموزشی، پناهگاه‌ها و مناطق ذخیره مهمات را در عراق و شمال سوریه هدف قرار دادند.

تمام هواپیماهای شرکت کننده در این عملیات که به گفته آن مناطق دریک، سنجار و کاراجک را هدف قرار داده بودند، متعاقباً به پایگاه‌های خود بازگشتند. هیچ اطلاعاتی در مورد تلفات ناشی از این حملات در اطلاعیه وزارت دفاع ترکیه ارائه نشده است اما رسانه‌های عراقی از کشته و مجروح شدن دست‌کم هشت نفر در این حملات خبر داده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه بدون مشخص کردن دقیق زمان وقوع حملات، آمده است: «پناهگاه‌ها، غارها، تونل‌ها، انبارهای مهمات و به اصطلاح مقرها و اردوگاه‌های آموزشی تروریست‌ها هدف قرار گرفتند.»

در این بیانیه آمده است که در عملیات هوایی شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که پایگاه‌هایی در عراق دارد و همچنین شبه‌نظامیان کرد سوری YPG که ترکیه هر دو را گروه‌های تروریستی می‌داند، هدف قرار گرفتند.

منابع امنیتی عراق گفته‌اند که در شامگاه سه‌شنبه ترکیه حدود ۲۰ بار به شمال عراق حمله کرده است. همچنین گزارش شده که همزمان یک حمله پهپادی به شهر المالکیه در شمال‌شرقی سوریه انجام شد که تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد سوری است. گفته شد که در این حمله پهپادی یک نیروگاه برق در آن نقطه هدف قرار گرفت.

جنگنده‌های ترکیه در گذشته نیز حملات هوایی مشابهی انجام داده بودند.

در حالی که هنوز دولت عراق به نقض حریم هوایی و حمله ترکیه به شمال عراق واکنشی نشان نداده است، قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق از گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی شیعه در عراق به ترکیه هشدار داد که به سرنوشت آمریکا در عراق دچار خواهد شد.

خزعلی با انتشار بیانیه‌ای کوتاه که تصویر آن در حساب توییتری‌اش منتشر شد گفت که ارتش ترکیه پایگاه‌های نظامی در شمال عراق ایجاد کرده و به دنبال ایجاد بهانه برای حمله به غیرنظامیان عراقی است.

خزعلی گفته که ترکیه در این حمله اردوگاه آوارگان را هدف قرار داده است. سنجار و سلسه جبال مخمور در شمال استان نینوا محل برپایی اردوگاه‌های موقت ایزدی‌هایی است که پس از حمله داعش آواره شده‌اند. ترکیه مدعی است که مبارزان حزب کارگران کردستان و شبه‌نظامیان کرد سوریه در این اردوگاه‌ها حضور دارند.

دبیرکل عصائب اهل حق از موضع نگرفتن سران اقلیم و دولت عراق انتقاد کرد و گفت که در میان این «سکوت تاسف‌آور» ترکیه به این «تجاوزها» ادامه می‌دهد.

او در نهایت وعده داد که به همان شکلی که رزمندگان مقاومت «متجاوزان آمریکایی» از خاک عراق بیرون راندند، «درس مناسبی» به «متجاوزان ترکیه» هم داده می‌شود و آن‌ها نیز مجبور به ترک عراق خواهند شد.