وزیر کشور ترکیه اعلام کرد جسد ۱۲ نفر از پناهجویان در حوالی مرز ترکیه با یونان یافت شده است. سلیمان سویلو مأموران مرزبانی یونان را متهم کرد که پناهجویان را به زور وادار کرده‌اند که به سمت ترکیه بازگردند.  

سویلو با انتشار پیامی در توییتر نوشت جان‌باختگان جزو یک گروه ۲۲ نفره از پناهجویان بودند که در تلاش بودند به‌طور غیرقانونی از مرز ایسپا عبور کنند و وارد یونان شوند. به گفته وزیر کشور ترکیه، مرزبانان یونانی آنان را وادار کرده بودند کفش و لباس‌شان را در سرما درآورند و در این وضعیت به ترکیه برگردند.  

وزیر کشور ترکیه جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما عکس‌های محوی از اجساد پناهجویان از جمله سه تن از آن‌ها با تی‌شرت و شلوار کوتاه را منتشر کرد.

سویلو مرزبانان یونانی را متهم کرد که مثل «اراذل و اوباش» با پناهجویان رفتار می‌کنند و در همان حال دولت یونان با افسران متواری ارتش ترکیه که بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ به آن کشور گریختند به گفته سویلو «تفاهم» دارد.

وزیر کشور ترکیه همچنین اتحادیه اروپا را متهم کرد که «ضعیف و بری از احساس نوع‌دوستی» است.

وزیر مهاجرت و پناهندگی یونان گفت که مرگ پناهجویان یک تراژدی است. ‌این مرگ‌ها یک تراژدی است و در همان حال اما قویاً این ادعا را که مرزبانان یونانی پناهجویان را وادار به بازگشت به خاک ترکیه کرده‌اند را رد کرد. نوتیس میتاراچی گفت:

«حقیقت این حادثه ربطی به تبلیغات دروغینی که همکارم، آقای سویلو منتشر کرده ندارد. این پناهجویان هرگز به مرز نرسیدند. هر گونه ادعایی مبنی بر آنکه آنها ممکن است به مرز رسیده باشند و به ترکیه بازگردانده شده باشند کاملاً حرف بی‌ربطی است.»

میتاراچی ترکیه را متهم کرد که در جلوگیری از نزدیک شدن پناهجویان به منطقه مرزی کوتاهی می‌کند. وزیر کشور یونان گفت:

«اگر می‌خواهیم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنیم، ترکیه باید به جای متهم کردن دیگران، مسئولیت‌های خود را بپذیرد.»

ترکیه اغلب یونان را متهم می‌کند که با روش‌های غیرقانونی مانع از ورود پناهجویان به خاک اتحادیه اروپا می‌شود. یونان هم همواره این اتهامات را رد می‌کند.

استانداری ادرنه در نزدیکی مرز زمینی با یونان اعلام کرد که یکی از دوازده پناهجو بعد از آنکه توسط امدادگران ترکیه‌ای به بیمارستان منتقل شد جان خود را از دست داده است. هیچ اطلاعی درباره ملیت جان‌باختگان در دست نیست.

ترکیه میزبان حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری است و یکی از راه‌های اصلی پناهجویای است که از خاورمیانه سعی می‌کنند خود را به اتحادیه اروپا برسانند.   

اکثر این پناهجویان سعی می کنند از طریق عبور از مرز زمینی در شمال شرقی ترکیه یا با قایق‌هایی که به سمت جزایر شرقی دریای اژه می‌روند، خود را به یونان برسانند.   

 قاچاقچیان اخیراً حتی از قایق‌های تفریحی که از ترکیه به ایتالیا می‌روند برای انتقال پناهجویان به یونان استفاده می‌کنند. ماه گذشته ده‌ها نفر از پناهجویان در دریای اژه جان باختند.