وزارت دفاع امارات متحده عربی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد سه پهپاد متخاصم را که سحرگاه امروز به حریم هوایی امارات متحده عربی وارد شدند، دور از مناطق مسکونی رهگیری و منهدم کرده است.

وزارت دفاع امارات خاطرنشان کرد که آماده مقابله با هر گونه تهدید است و تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از قلمرو امارات و شهروندان آن انجام می‌دهد.

مسئولیت این حمله را یک گروه ناشناخته به نام اولیا وعدالحق به عهده گرفت. این گروه اعلام کردند در پاسخ به سیاست‌های امارات در عراق با چهار پهپاد تأسیسات حیاتی در ابوظبی را هدف قرار دادند.

این گروه قبلاً مسئولیت حمله ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱  به قصر یاماما در ریاض پایتخت عربستان سعودی را به عهده گرفته بود.

مقامات عراقی و آمریکایی در آن زمان معتقد بودند حمله به عربستان از خاک عراق انجام شده است. حمله سحرگاه پنجشنبه از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد که ممکن است نمایانگر تغییر وضعیت باشد: اکنون امارات هم از سمت شمال و هم از سمت جنوب در معرض حملات پهپادی و موشکی قرار گرفته است. حوثی‌های یمن که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند از ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه تاکنون مسئولیت سه حمله موشکی و پهپادی به امارات را به عهده گرفته‌اند.

الجزیره به نقل از موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک می‌نویسد که گردان‌های اولیا وعدالحق با کتائب حزب‌الله که تحت حمایت ایران قرار دارد در ارتباط است. در لبنان هم گروهی به این نام وجود دارد. اما این دوگروه هم‌نام، دو گروه جداگانه‌اند.   

امارات متحده عربی دوشنبه گذشته در جریان سفر رئیس جمهوری اسرائیل به ابوظبی هدف حملات موشکی قرار گرفت. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده سامانه پاتریوت را برای خنثی کردن حملات موشکی حوثی‌ها در امارات مستقر کرده است.  

یک مقام ارشد نظامی واشنگتن از اعزام یک ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده و جت‌های پیشرفته نسل پنجم به امارات خواهد خبر داد. سفارت آمریکا در امارات ضمن تأیید این خبر گفته است که تصمیم برای اعزام این تجهیزات نظامی پس از تماس تلفنی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی گرفته شده است. لوید آستین سه‌شنبه گذشته در تماسی تلفنی با ولیعهد ابوظبی گفته بود پنتاگون «ناوشکن یو.اس.اس.کول» را برای کمک به نیروی دریایی امارات و هواپیماهای جنگنده نسل پنجم شامل جت‌های جنگی F-22 Raptor و F-35 Lighting II را برای کمک در برابر «تهدید فعلی» به امارات اعزام خواهد کرد.

شورشیان حوثی وابسته به ایران مسئولیت سه حمله اخیر به امارات را به عهده گرفته‌اند. این گروه می‌گوید تا زمانی که امارات مداخله در یمن را متوقف نکند، به حمله به مراکز تجاری و گردشگری این کشور ادامه می‌دهند.

 امارات متحده عربی با یمن هم‌مرز نیست و از سال ۲۰۱۵ تاکنون هدف اصلی حملات حوثی‌ها نبوده است. به نظر می‌رسد حمله ۱۷ ژانویه حوثی‌ها نشانه‌ای تغییر استراتژی حوثی‌هاست.   

 برنامه جهانی غذا هشدار داده است که بیش از پنج میلیون نفر در یمن در آستانه قحطی هستند.

حدود چهار میلیون نفر طی سال‌های اخیر در جریان جنگ‌ داخلی یمن آواره شده‌اند.