پنج‌شنبه ۱۴ بهمن / ۳ فوریه در جریان دیدار بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در منامه قرار دفاعی میان دو کشور امضا شد.

بنی گانتس در بیانیه‌ای گفت:

«تنها یک سال پس از امضای پیمان صلح ابراهیم، ما قرارداد دفاعی مهمی را امضا کرده‌ایم که به امنیت هر دو کشور و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.»

وزارت دفاع اسرائیل نیز گفته است که قرارداد دفاعی با بحرین، همکاری امنیتی دو کشور را ارتقا خواهد داد و چارچوب رزمایش‌ها و همکاری‌ها در زمینه‌های مرتبط را مشخص خواهد کرد.

 این توافق در حالی حاصل می‌شود که منطقه از ابتدای سال جاری میلادی با چندین حمله، از جمله یک حمله مرگبار به خاک امارات متحده عربی توسط حوثی‌های یمن، تنش‌های فزاینده‌ای را تجربه کرده است.

به‌گفته وزیر دفاع اسرائیل که برای اولین بار به بحرین سفر می‌کرد، این قرارداد دفاعی حوزه‌های اطلاعاتی، خرید تجهیزات و آموزش مشترک را پوشش می‌دهد.

بحرین و امارات متحده عربی در سپتامبر ۲۰۲۰ روابط خود را با اسرائیل عادی کردند و چندین دهه توافق عمومی اعراب که هرگونه صلح با اسرائیل را در غیاب راه حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین رد می‌کردند، به چالش کشیدند.

بنی گانتس روز پنج‌شنبه خواستار تقویت همکاری‌های منطقه‌ای با بحرین برای مقابله با «تهدیدات دریایی و هوایی» شد. او پس از بازدید از مقر ناوگان پنجم آمریکا مستقر در منامه، پایتخت بحرین، گفت:

«تعمیق همکاری‌ها به ما امکان می‌دهد ثبات منطقه‌ را حفظ کنیم و از منافع مشترک اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و بحرین دفاع کنیم.»

گانتس با ناوشکن موشکی یو.اس.اس.کول آمریکا که قرار است به‌زودی در ابوظبی امارات توقف کند، سفر کرد. این ناوشکن به امارات اعزام شده تا در مقابله با افزایش حملات حوثی‌های یمن مورد حمایت ایران، به امارات کمک کند.

گانتس در توییتر نوشت:

«در میان تهدیدهای دریایی و هوایی رو به رشد، همکاری‌های مستحکم ما بیش از هر زمان دیگری از اهمیت برخوردار است.»

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی بارها جمهوری اسلامی ایران را به انجام فعالیت‌های خصمانه در آب‌های خلیج فارس از جمله ربودن کشتی‌ها یا ارسال تجهیزات نظامی به گروه‌های مسلح متهم می‌کنند. تهران این اتهامات را رد می‌کند.

بنی گانتس افزود:

«ما بار دیگر بر تعهد خود برای متحد ماندن به‌منظور دفاع از حاکمیت شرکای منطقه‌ای خود و همچنین صلح و ثبات در منطقه تأکید کردیم.»

بحرین و امارات، شرکای نزدیک واشنگتن، اولین کشورهای عربی خلیج فارس بودند که روابط خود را با اسرائیل عادی کردند و حضور این کشور را در منطقه‌ای که جمهوری اسلامی دشمن قسم‌خورده آن، به‌عنوان یک تهدید تلقی می‌شود، تقویت کردند.

مقر ناوگان پنجم آمریکا در نزدیکی آب‌های خلیج فارس در چند صد کیلومتری ایران و در منطقه‌ای دریایی قرار دارد که روزانه نفتکش‌ها از آن عبور می‌کنند.

روز دوشنبه یک رزمایش دریایی تحت حمایت آمریکا در دریای سرخ با شرکت ۶۰ کشور از جمله اسرائیل و چندین کشور مانند عربستان سعودی که روابط رسمی دیپلماتیک با اسرائیل ندارند، آغاز شد.