وزارت بهداشت ایران روز جمعه ۱۶ بهمن اعلام کرد که سرعت گسترش سویه اومیکرون در کشور به حدی بالاست که هم‌اکنون ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند.

هم‌اکنون۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و  ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند این رنگ‌بندی به صورت ساعتی می‌تواند تغییر کند.

علیرضا زالی، مسئول مقابله با کرونا در استان تهران در جلسه روز جمعه به روسای بیمارستان‌های پایتخت گفت که «سیر فزاینده و شتاب قابل توجهی در افزایش مبتلا و بستری‌ها داشته‌ایم و مطالعات نشان داده این سویه از وخامت برخوردار است و نباید در خصوص آن ساده‌انگاری انجام شود.»

زالی گفت که «دامنه پیک شکل گرفته از امیکرون در دنیا نسبت به دلتا بیشتر است» و او انتظار دارد که سیستم درمانی ایران در موج ششم کرونا با مشکلاتی پیچیده‌تر از امواج قبلی مواجه شود.

کودکان در خطرند

براساس آمار وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۶ بهمن، ۲۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های پایتخت کودکان تا ۱۲ سال با علائم ابتلای به کرونا بوده‌اند.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای استان تهران در تشریح آمار سویه اومیکرون در میان کودکان گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته در بخش سرپایی ۱۶ هزار نفر مراجعه داشته‌ایم که از میزان مراجعین در هفته گذشته ۲۰ درصد افراد هفت تا ۱۲ سال بوده‌اند. افراد صفر تا یک سال یعنی نوزادان نیز میزان ابتلا در سویه امیکرون شدیدتر بوده و نیاز است که زودتر مراجعه انجام شود. لذا نیاز است که والدین اقدام به واکسن برای کودکان خود در دستور کار قرار دهند.»

مقام‌های بهداشتی در پایتخت گفته‌اند که به دنبال تجهیزات بیشتر برای بخش مراقبت‌های ویژه کودکان هستند و از هم‌اکنون خود را برای افزایش ظرفیت در این بخش آماده می‌کنند. این در حالی است که ایران در موج چهارم و پنجم کرونا نیز با کمبود تخت برای کودکان مبتلا به کرونا در سراسر کشور مواجه بود. سویه جدید با درصد ابتلای بیشتر در کودکان از هم‌اکنون نگرانی درباره میزان‌آمادگی سیستم درمانی ایران برای مراقبت از کودکان مبتلا را برانگیخته است.

آمار پایین واکسیناسیون کودکان و واکسیناسیون بخش کوچکی از جمعیت زیر ۱۸ سال با واکسن‌هایی که در مقابل سویه اومیکرون چندان مفید نیستند، نگرانی را بیشتر هم کرده است.

از هم‌اکنون زمزمه‌ها برای تعطیلی مجدد کلاس درس حضوری در مدارس افزایش یافته است. وزیر آموزش و پرورش البته از مخالفان این اقدام است و می‌گوید که سویه اومیکرون خطری برای کودکان ندارد.

«سویه اومیکرون خطر جدی برای دانش آموزان ندارد. با بررسی هایی که انجام شد دنیا با همین سویه مواجه هستند و هیچگاه مدارس را تعطیل نکردند.»

واکسن پاستوکووک موثر است

در همین حال علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور اعلام کرد که واکسن «پاستو کووک» تولید مشترک ایران و کوبا برای کودکان ایمنی بسیار بالا ایجاد خواهد کرد. او گفت که تزریق دو دوز از این واکسن به کودکان تا ۹۶ درصد ایمنی در مقابل سویه اومیکرون ایجاد می‌کند.

رییس انستیتو پاستور ایران در مورد اثربخشی این واکسن در بزرگسالان هم گفت: «بر اساس نتایج تحقیقات تزریق سه دز از واکسن پاستوکوو ک بیش از ۹۰ درصد بر سویه اومیکرون موثر است و مشخص شد کسانی که چهار دز از این واکسن تزریق کردند، ۱۰۰ درصد در برابر اومیکرون ایمن می‌شوند.»

براساس آخرین آمارهای دولتی، در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۶ بهمن، ۲۳ هزار و ۱۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شد و مجموع بیماران مبتلا به این ویروس در ایران به ۶ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و  ۷۴۵ نفر رسید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۶۱۲ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۷۳۹ نفر دوز دوم و ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۴۵ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به ۱۳۴ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۶۹۶ دوز رسید.