موضوع نظرسنجی جدید زمانه «ریشه‌های زن‌کشی» است.

سالانه زن‌‌های بی‌شماری در ایران توسط شوهران، پدران، برادران یا مردان زندگی خود به اشکال فجیعی کشته می‌شوند. بر اساس آخرین پژوهش‌ها در بیست سال گذشته دست‌کم ۱۲۰۰ زن قربانی زن‌کشی شده‌اند. به این قتل‌ها در ایران قتل‌های ناموسی گفته می‌شود؛ قتل‌هایی که قاتلان به بهانه غیرت، ننگین کردن شرافت خانواده و حفاظت از ناموس، جان زنان را می‌گیرند. در یکی از تازه‌ترین موارد اخبار زن‌کشی، مردی در اهواز سر مُنا (غزل) حیدری ۱۷‌ساله را برید، جنازه بی‌سر را رها کرد، و سر زن به قتل رسیده را در دستش در معابر عمومی شهر اهواز گرداند. برادر این زن جوان با قاتل همدست بود.

بسیاری حکومت را در زن‌کشی‌ها مقصر می‌دانند. تنها تلاش جمهوری اسلامی برای حمایت از زنان در برابر خشونت خانگی و زن‌کشی‌ها، درلایحه‌ای با عنوان لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» ثبت شده که پس از گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز قانون نشده است. فعالان حقوق زنان منتقد مفاد این لایحه هستند و می‌گویند در بازنگری‌ها در قوه قضاییه بسیاری از حمایت‌های جدی از زنان در برابر خشونت به ویژه خشونت خانگی حذف شده است.

به نظر شما آیا در سال‌های اخیر شمار زن‌کشی‌ها افزایش یافته است؟ ریشه‌ اصلی زن‌کشی‌ها را چه می‌دانید؟ نقش اسلام در خشونت علیه زنان چیست؟ آیا جامعه امروز ایران به اندازه کافی نسبت به زن‌کشی حساس است؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها در نظرسنجی بنیاد زمانه شرکت کنید و نظرتان را درباره پدیده زن‌کشی و قتل‌های ناموسی در ایران با ما در میان بگذارید.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر روز جمعه ۲۹ بهمن برابر با ۱۸ فوریه فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com  با ما در میان بگذارید.

◄ برای عضویت در پنل نظرسنجی زمانه اینجا کلیک کنید.