کاخ سفید شامگاه چهارشنبه ۹ فوریه/ ۲۰ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی درباره تحولات منطقه‌ای و موضوعات مورد علاقه طرفین، «از جمله حملات حوثی‌های تخت حمایت ایران به اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی» تلفنی گفت‌وگو کرد. قیمت نفت یک موضوع جانبی بود که در خلال این گفت‌وگوها مطرح شد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با پادشاه سعودی بر تعهد واشنگتن به حمایت از عربستان سعودی در دفاع از شهروندان و تمامیت ارضی‌اش در برابر حملات حوثی‌ها و «حمایت کامل از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن» تأکید کرد.

پیش از آن جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگویی اعلام کرده بود آمریکا نگران تهدیدهای حوثی‌های یمن است که مردم عربستان و یمن را در روزهای اخیر هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده‌اند. کربی گفت:

«این حملات با سلاح‌های ایرانی انجام می‌شود. ما بارها نگرانی خود را در مورد حمایت مالی و تسلیحاتی ایران از حوثی‌های یمن اعلام کرده‌ایم.»

دو منبع آگاه در گفت‌وگو با اکسیوس گفته‌اند که جمعه گذشته جلسه‌ای در کاخ سفید برای بازگرداندن حوثی‌های یمن به فهرست گروه‌های تروریستی برگزار شد. این منابع که نام آن‌ها افشا نشده به اکسیوس گفته‌اند که شورای امنیت کاخ سفید خواهان بازگردان حوثی‌ها به فهرست گروه‌های تروریستی است اما وزارت خارجه آمریکا مخالف است و صرفاً از تحریم رهبران انصارالله حمایت می‌کند.

مسأله بازگشت به برجام و قیمت نفت

کاخ سفید در ادامه بیانیه شامگاه چهارشنبه خود اعلام کرد:

«رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به تعهد خود مبنی بر تضمین این که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، پادشاه را در جریان مذاکرات چندجانبه در حال انجام برای ایجاد مجدد محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران قرار داد.»

دور هشتم مذاکرات وین با برگزاری جلسه دوجانبه میان علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها عصر سه‌شنبه ۸ فوریه/ ۱۹ بهمن  از سر گرفته شد. بنا به گفته منابع نزدیک به مذاکرات تاکنون طرفین توانسته‌اند در زمینه نگارش متن و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات اصلی پیشرفت‌هایی به دست آورده‌اند.  جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه ۲۰ بهمن در جمع خبرنگاران گفت اگر در هفته‌های آینده توافق حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.

چند ساعت قبل از آن سه مقام دولت آمریکا نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بودند دولت بایدن معتقد است که تنها تا پایان فوریه فرصت حصول توافق وجود دارد. از آن پس، چنانچه توافق حاصل نشود دولت آمریکا رویکرد خود را تغییر داده و تلاش‌های تهاجمی برای جلوگیری از «دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای» را آغاز می‌کند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، علاوه بر حملات حوثی‌ها به عربستان امارات، بایدن و ملک سلمان در مورد مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه و اروپا نیز گفت‌وگو کردند. قیمت نفت نیز یکی از موضوعات مکالمه تلفنی رهبران دو کشور بود.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که بایدن و ملک سلمان در مورد نیاز به تقویت همکاری برای ثبات منطقه و مقابله با تروریسم با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

ملک سلمان نیز در مقابل بر اهمیت پایبندی به توافقات اوپک پلاس و لزوم حفظ ثبات در بازارهای نفت تاکید کرد.

ایالات متحده آمریکا بر عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک فشار وارد می‌آورد که برای کاهش قیمت نفت تولید خود را افزایش دهند. کاخ سفید اعلام کرد:

«رهبران دو کشور بر تعهد ایالات متحده و عربستان سعودی به تضمین ثبات عرضه جهانی انرژی تأکید کردند.»

با بازگشت ایران به برجام، روزی یک میلیون بشکه نفت خام معادل یک درصد مصرف جهانی وارد بازارها می‌شود.