خبرگزاری‌های اوکراین، همچنین رویترز و آسوشیتد‌پرس خبر داده‌اند که چندین انفجار در شهر دونتسک در شرق اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه است، شنیده شده است.

یک شاهد به رویترز گفت که صبح شنبه ۱۹ فوریه/ ۳۰ بهمن صدای چندین انفجار در شمال شهر شنیده شد.

علت این انفجارها مشخص نیست. هیچ اظهارنظر فوری از سوی جدایی‌طلبان یا مقام‌های اوکراینی انجام نشده است.

انفجار در دونتسک در حالی صورت گرفته است که کشورهای غربی می‌گویند روسیه به دنبال بهانه‌ای برای آغاز جنگ است. شاید به همین دلیل همه به دقت چشم به تحولات در نقاط تماس و مناطق تحت کنترل دو طرف دوخته‌اند.

در خبری دیگری، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ به این شهر سفر خواهد کرد. غایب بزرگ این کنفرانس، روسیه است.

در بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین آمده است که زلنسکی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا گفت‌وگو خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که «زلنسکی انتظار دارد توافق مشخصی برای ارائه حمایت نظامی و مالی بیشتر به اوکراین» از سوی کشورهای غربی صورت بگیرد.

اما به گفته سه مقام آمریکایی و یک مقام ارشد اوکراینی، مقام‌های دولت بایدن به طور خصوصی از زلنسکی خواسته‌اند که با توجه به نگرانی در مورد تهاجم احتمالی روسیه، اوکراین را ترک و به مونیخ سفر نکند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در جریان نشست خبری روز جمعه در پاسخ به این سؤال که آیا عاقلانه است که زلنسکی به مونیخ برود، گفت: «این تصمیمی است که او باید بگیرد، اما صرف نظر از اینکه چه تصمیمی بگیرد، آمریکا شریک قدرتمند اوکراین است.»

 برخی از مقام‌های ایالات متحده نگران هستند که اگر او کشور را ترک کند، می‌تواند این بهانه را به روسیه بدهد تا بگویند او از کشور فرار کرده است.

روز جمعه، جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین دستور تخلیه غیرنظامیان و انتقال آن‌ها به روسیه را صادر کردند. آن‌ها می‌گویند که ارتش اوکراین در حال طراحی یک حمله نظامی بزرگ علیه جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین است.

این بخش ناآرام در شرق اوکراین در دو روز گذشته شاهد شدیدترین گلوله‌باران در سال‌های اخیر بوده است.

هر یک از طرفین طرف دیگر را به گلوله باران شدید مناطق غیرنظامی متهم می‌کند. مقام‌های اوکراین می گویند پنج‌شنبه با استفاده از سلاح‌های سنگین در این منطقه، ۶۰ بار آتش‌بس نقض شده است.

دولت اوکراین برنامه‌ریزی برای هرگونه حمله را رد می‌کند و جدایی‌طلبان را به راه اندازی «کارزار انتشار اطلاعات نادرست» متهم می‌کند.

مقام‌های ایالت‌های دونتسک و لوهانسک اعلام کردند که در حال سازماندهی تخلیه غیرنظامیان هستند. لئونید پاسچنیک، بلندپایه‌ترین مقام در جمهوری خلق لوهانسک که طرفدار روسیه است، از مردان این منطقه خواست اسلحه به دست بگیرند.

پاسچنیک گفت: «فدراسیون روسیه آماده است تا از ساکنان جمهوری خلق لوهانسک پذیرایی کند و شرایط اسکان آن‌ها در قلمرو خود را فراهم کند. بار دیگر از همه مردانی که می‌توانند اسلحه در دستان خود نگه دارند می‌خواهم از سرزمین خود دفاع کنند.»

روز جمعه، انفجار یک خودرو در دونتسک، از سوی مقام‌های اوکراینی و آمریکایی به عنوان یک حمله از پیش طراحی‌شده برای دامن زدن به تنش‌ها در شرق اوکراین اعلام شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این انفجار را ساختگی توصیف کرد و گفت حوادثی مانند انفجار خودرو و درخواست رهبران جدایی‌طلب برای تخلیه غیرنظامیان به دلیل تجاوز ادعایی اوکراین، نشان‌دهنده «تلاش‌های بیشتر برای پنهان کردن نقش روسیه در این تنش است».

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که کارزار انتشار اطلاعات نادرست از سوی روسیه افزایش یافته است که می‌تواند بهانه‌ای برای حمله به اوکراین باشد. بایدن روز جمعه در سخنانی در کاخ سفید گفت که متقاعد شده است که پوتین تصمیم به حمله به اوکراین را گرفته است، اما افزود که «دیپلماسی همیشه یک گزینه است.»