غزاله مقدم، فعال حقوق بشر و حقوق زنان و پناهجوی ایرانی در ترکیه، در تظاهرات هشت مارس در خیابان استقلال استانبول بازداشت شد. او چهارشنبه ۱۸ اسفند پس از انتقال از پلیس به اداره مهاجرت موقتا آزاد شد اما دوستان او می‌گویند هنوز در معرض دیپورت به ایران است.

یکی از دوستان مقدم در تماس با «زمانه» این خبر را تأیید کرد و گفت که برای مدت کوتاهی در اداره پلیس او را دیده است.

منبع زمانه از برخورد خشن و توهین‌آمیز مأموران پلیس ترکیه‌ با مقدم خبر داد و گفت: «او را کت‌بسته به اداره گوچ بردند.»

اداره گوچ نام اداره مهاجرت ترکیه است. غزاله مقدم صبح چهارشنبه ۹ مارس به اداره مهاجرت منتقل شده است.

مقدم روز هفت مارس در توئیتی نوشته بود که برای اعتراض به قتل منا حیدری و بازگرداندن او از ترکیه به ایران به تظاهرات زنان ترکیه در هشت مارس می‌پیوندد:

«هم‌اکنون هزاران زن در ترکیه برای شرکت در تجمع اعتراضی هشت مارس به سمت استانبول در حرکتند. به رغم تدابیر شدید امنیتی و ممنوعیت تجمع در برخی مناطق استانبول، زنان در فراخوان‌های مختلف مسیرهای تظاهرات را اعلام کرده‌اند. فردا همراه با آنان فریاد صداهای مرده‌درگلوی منا حیدری خواهیم بود».

یک کاربر آذربایجانی توئیت غزاله مقدم را بازنشر کرده بود و به ترکی نوشته بود که «این زن به دنبال قیام علیه دولت ترکیه است. او را به ایران بازگردانید.»

https://twitter.com/sara_ha_30/status/1500940648182128640?s=21

بهمن ماه مرد جوانی در اهواز سر همسر هفده ساله خود منا (غزل) حیدری را با انگیزه «ناموسی» برید و در خیابان‌ها گرداند. پدر و عمویش او را با وعده زندگی در امنیت از ترکیه به ایران برمی‌گردانند؛ جایی که همسرش سجاد – که پسرعمویش هم بوده – او را به قتل می‌رساند.

نیروهای امنیتی ترکیه تظاهرات هشت مارس را ــ همان‌طور که در ویدئوی توئیت زیر دیده می‌شود ــ به شدت سرکوب کردند.

  • این خبر با اطلاعات جدید به‌روز شد.