امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز شنبه با ولادیمیر پوتین جلسه‌ای تلفنی خواهند داشت تا شاید بتوانند پوتین را از ادامه تجاوز نظامی به خاک اوکراین باز‌دارند. سران آلمان و فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفند نیز تماس سه‌جانبه ناموفقی با پوتین داشتند.

در کی‌یف، پایتخت اوکراین، مقام‌های دولتی می‌گویند آماده ساعت صفر آغاز حمله نظامی به شهرشان هستند. میخائیل پودلیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین بار دیگر کی‌یف را با لنینگراد مقایسه کرد و گفت پایتخت برای حمله نظامی آماده است و خطوط تدارکاتی برای مقابله با نظامیان روسی ایجاد شده است.

همزمان تلاش‌ها برای تخلیه شهروندان از ماریوپل ادامه دارد. این شهر بندری در ۱۰ روز گذشته در محاصره کامل بوده است. آب، برق و خطوط ارتباطی موبایل و تلفن قطع است و نگرانی از پایان ذخیره غذایی شهر و بروز فاجعه انسانی تشدید شده است. امروز به مدت ۱۲ ساعت قرار است معبری برای خروج نظامیان از این شهر باز شود. اوکراین می‌گوید امیدوار است دوباره این معابر هدف حملات روس‌ها قرار نگیرند.

ساعتی پس از آنکه خبر گشوده‌شدن معبر خروج منتشر شد، وزارت خارجه اوکراین در توییتر نوشت که روس‌ها مسجدی در ماریوپل را هدف قرار داده‌اند. در توییت وزارت خارجه اوکراین آمده که این مسجد پناهگاه آوارگانی با ملیت ترکیه‌ای بوده‌است. روسیه بدون اشاره مستقیم به این خبر گفت که اماکن غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در ابتدای روز گفت که که کشورش در یک «نقطه‌عطف استراتژیک» است. او ساعتی بعد با انتشار یک ویدیو خطاب به شهروندان اوکراین گفت که خساراتی که به نیروهای نظامی روسیه در ۱۷ روز گذشته وارد شده است در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. در ابتدای روز خبری مبنی بر کشته شدن سومین ژنرال بلندپایه روسیه در درگیرهای اوکراین هم منتشر شده بود.

در مرزهای شمالی، پس از آنکه اوکراین هشدار داد که روسیه و بلاروس در تدارک بهانه‌ای برای گشودن پای نیروی نظامی بلاروس به جنگ هستند، رئیس ستاد مشترک ارتش بلاروس اعلام کرد که کشورش به روس‌ها در جنگ با اوکراین نخواهد پیوست. بلاروس در هفته‌های گذشته در نقش عقبه جبهه روسیه عمل کرده است ولی هنوز نیروی نظامی برای مداخله در تجاوز نظامی به اوکراین نفرستاده است.

روز گذشته مقام‌های اوکراینی گفته بودند که هواپیماهای روسیه به عمد و در زمانی که الکساندر لوکاشنکو و ولادیمیر پوتین در حال صحبت بودند، یک شهرک مرزی در بلاروس را بمباران کردند و اوکراین را مقصر دانستند تا بهانه‌ای باشد برای مداخله مستقیم بلاروس در جنگ.

در روزهای گذشته کارزار اتهام‌زنی در هر دو طرف جنگ داغ بوده است. کشف یک آزمایشگاه ساخت سلاح‌های بیولوژیکی در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه در روز پنج‌شنبه یکی از همین موارد بود. روسیه گفت که شواهدی در اختیار دارد که اوکراینی‌ها و آمریکایی‌ها در حال ساخت عوامل زیستی برای حملات بیولوژیک بوده‌اند. شامگاه جمعه، شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی همین موضوع تشکیل جلسه داد و واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در این نهاد از خطرات بالقوه این اقدامات مشترک اوکراین و روسیه برای امنیت اروپا سخن گفت.

در جبهه مقابل، اوکراین، بریتانیا و آمریکا، روسیه را به تدارک استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی متهم کرده‌اند. بریتانیا و آمریکا روز جمعه هشدار دادند که روسیه در صدد استفاده از سلاح‌های شیمیایی است و به همین دلیل اتهام کشف آزمایشگاه‌های ساخت سلاح‌های بیولوژیکی را مطرح می‌کند.

در بعد اقتصادی، آمریکا مجددا چند ثروتمند روسی را به فهرست تحریم‌ها و مصادره اموال افزود. ودکای روسی نیز در لیست ممنوعیت واردات قرار گرفت. دویچه‌بانک آلمان هم که چندین پروژه اقتصادی در روسیه داشت صبح شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به فعالیتش در روسیه خاتمه داده است.

روسیه اما می‌گوید در مقابل تحریم‌ها و فشار اقتصادی غرب ساکت نخواهد ماند. بررسی احتمال قطع گاز صادراتی به اروپا و سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی دو موضوعی است که در ساعات گذشته مطرح شده است. آژانس فضایی روسیه هشدار داد که در صورت تداوم تحریم‌ها، بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی که در تنظیم مدار حرکتی ایستگاه نقش‌آفرینی می‌کند می‌تواند مختل شود و نهایتا این سازه فضایی ۵۰۰ تنی در نقطه‌ای از کره زمین سقوط خواهد کرد. این آژانس حتی نقاط احتمالی سقوط این سازه را مشخص کرد و البته گفت که احتمالا این سازه بر روی روسیه سقوط نمی‌کند.

تهدید به قطع فوری گاز صادراتی به اروپا هم می‌تواند به اندازه سقوط ایستگاه فضایی دهشت‌آور باشد، به‌ویژه برای اروپا که با جایگزین کردن گاز روسیه در سبد انرژی‌اش فاصله بسیار دارد. سران کشورهای اروپایی در ورسای البته وعده دادند که در آینده وابستگی‌شان را با انرژی روسیه قطع خواهند کرد ولی تخمین زده می‌شود که برای یافتن منابع جدید دست‌کم یک تا سه سال زمان نیاز است.