دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان بنا به گفته وزیر امور خارجه عراق قرار بود چهارشنبه ۲۵ اسفند/۱۶ مارس در بغداد برگزار شود. چهار دور قبلی مذاکرات که با میانجیگری بغداد صورت گرفت، بدون دستیابی به نتیجه ملموس به پایان رسیده و انتظار می‌رفت دو طرف در دور تازه مذاکرات گام‌های بلندتری برای رفع بخشی از تنشی که از شش سال قبل روابط سیاسی تهران و ریاض را تیره‌تر کرده، بردارند.

صبح یک‌شنبه ۲۲ اسفند/ ۱۳ مارس «نور نیوز»، رسانه‌ای که گفته می‌شود به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تعلق دارد، نوشت: «ایران به صورت یک‌طرفه این گفت‌وگوها را موقتاً تعلیق کرده است».

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر تعلیق مذاکرات ایران و عربستان سعودی، تعلیق مذاکرات را رد و ادعا کرد «تاکنون زمانی برای دور پنجم گفت‌وگوها تعیین نشده است و ایران تاکنون زمان مشخصی برای این گفت‌وگوها اعلام نکرده است.»

عربستان ۸۹ نفر را اعدام کرد

اعلام لغو یک‌طرفه مذاکرات ایران و عربستان سعودی که از سال ۱۳۹۴ پس از حمله گروهی از بسیجیان به سفارت این کشور در تهران در واکنش به اعدام باقر النمر، روحانی شیعه روابط پر تنشی در منطقه دارند، یک روز پس از آن صورت گرفت که خبرگزاری دولتی عربستان سعودی از اعدام ۸۹ نفر در کمتر از یک شبانه‌روز خبر داد.

وزارت کشور عربستان سعودی در روز شنبه ۲۱ اسفند/ ۱۲ مارس در اطلاعیه ای اعلام کرد ۸۹ نفر را اعدام کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان در میان اعدام شدگان افرادی قرار داشتند که به «جاسوسی» یا «همکاری» با شبه نظامیان مورد حمایت ایران در یمن متهم شده بودند.

وزارت کشور سعودی اعضای داعش و القاعده، افراد متهم به قتل و «پیروان افکار گمراه، عقاید و خط مشی های انحرافی» را از دیگر افرادی اعلام کرد که در روز شنبه اعدام شدند.

در ایران به صورت رسمی به رکوردشکنی اعدام در عربستان سعودی واکنشی نشان داده نشد اما رسانه‌های نزدیک به ایران، نوشتند ۴۱ نفر از افرادی که اعدام شدند شیعه بودند.

المیادین نیز گزارش کرد ۴۱ نفر از اعدام شدگان از اعضای «جنبش صلح‌خواه» در مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان که محل سکونت شیعیان است، بودند.

عربستان سعودی در اردیبهشت ماه دو سال قبل نیز ۳۲ شیعه را اعدام کرد.

شیعیان در عربستان سعودی به نزدیکی با ایران متهم‌اند و در ایران نیز جمهوری اسلامی فعالان عرب در خوزستان را به همسویی و نزدیکی به عربستان سعودی متهم می‌کند.

درگیری و تنش‌های ایران و عربستان سعودی در جنگ دو طرف در یمن به وضوح قابل مشاهده است. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و عربستان سعودی در حمایت از دولت پیشین یمن نیروهای نظامی‌اش را به خاک این کشور گسیل داده است.

شماری از فعالان عرب ایرانی در دانمارک به جاسوسی برای عربستان سعودی متهم شده‌اند و حبیب اسیود از رهبران حرکه النضال که در ترکیه ربوده شد، به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی در ایران محاکمه می‌شود.

در سوی دیگر ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده است برخی از رهبران گروه‌های سیاسی عرب‌های اهوازی را به ظن همکاری با عربستان سعودی به قتل برساند. در آبان ۱۳۹۶ احمد نیسی، از رهبران «جنبش آزادی بخش الاحواز» در لاهه هلند به ضرب گلوله کشته شد.

ایران و عربستان سعودی هر دو از جمله کشورهای با نرخ اعدام بالا هستند. در ایران سالانه دستکم ۵۰۰ نفر با حکم دستگاه قضایی اعدام می‌شوند. در عربستان سعودی نیز آمار اعدام پس از اینکه در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت، از سال قبل دوباره افزایش یافته است.