به‌دنبال شروع اعتراضات ناشی از کمبود سوخت در سریلانکا، ارتش این کشور نیروهای خود را در پمپ‌بنزین‌ها مستقر کرد.

 آخرین تصاویر منتشرشده از اعتراضات مردم در روز دوشنبه گروهی از زنان خشمگین را نشان می‌دهد که در اعتراض به کمبود نفت سفید مورد نیاز برای اجاق‌های نفتی، راه عبور و مرور را مسدود کرده‌اند.  

بحران ارزی در این کشور جزیره‌ای اقیانوس هند به کاهش ارزش پول انجامیده و واردات کالاهای ضروری از جمله غذا، دارو و سوخت را تحت تاثیر قرار داده است. در شرایطی که بانک مرکزی سریلانکا با کمبود شدید ارز مواجه است، بانک‌ها و تجار توان تامین ارز واردات خارجی را از دست داده‌اند.

همه‌گیری کووید۱۹ از یک‌سو درآمدهای بخش گردشگری را که یکی از اصلی‌ترین درآمدهای ارزی سریلانکا محسوب می‌شود مختل کرده و از سوی دیگر سرریز درآمد از سوی شهروندانی که خارج از کشور کار می‌کنند نیز به‌شدت کاهش یافته است. سال گذشته رشد اقتصادی سریلانکا ۳,۶ درصد کاهش پیدا کرد و بر اساس داده‌های بانک مرکزی سریلانکا، ذخایر ارزی این کشور در پایان ماه ژوئیه از ۷,۵ میلیارد دلار در نوامبر ۲۰۱۹ به ۲,۸ میلیارد دلار کاهش یافت. روپیه، واحد پول سریلانکا نیز بیش از ۲۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی و کمبود برخی از کالاها از جمله سوخت، ده‌ها هزارنفر را به تشکیل صف‌های طولانی در مقابل پمپ بنزین‌ها کشانده است. دولت همزمان به ارتش دستور داد تا برای آن‌چه «کمک به توزیع سوخت» خوانده شده، درجایگاه‌ها مستقر شوند.

مقام‌های سریلانکا روز سه‌شنبه دلیل اعزام سربازان به جایگاه‌های عرضه نفت سفید و پمپ‌بنزین‌ها را مرگ سه فرد کهنسال در صف انتظار خرید سوخت اعلام کردند.

به گفته مقام‌های نظامی سربازان ارتش در ایستگاه‌های توزیع سوخت شرکت دولتی سیلان پترولیوم مستقر شده‌اند که دو سوم سوخت کشور ۲۲ میلیون نفری سریلانکا را تامین می‌کند. نیلانتا پرماراتنه، سخنگوی ارتش در این‌رابطه اعلام کرد:

«حداقل دو پرسنل ارتش در هر پمپ سوخت مستقر خواهند شد.»

طبق گزارش خبرگزاری رویترز رامش پاتیرانا، سخنگوی دولت هم مدعی شد اعزام سربازان به منظور سرکوب اعتراضات صورت نگرفته است. او گفت که این اقدام پاسخی به شکایات مربوط به ذخیره و توزیع ناکارآمد بنزین، گازوئیل و نفت سفید بوده و «ارتش برای کمک به مردم مستقر شده است، نه برای تهدید حقوق بشر».

دولت سریلانکا از تابستان سال گذشته و به دنبال افزایش شدید قیمت شکر، برنج، پیاز و سیب‌زمینی، وضعیت فوق‌العاده ارزی اعلام کرده و دستور داده بود برای جلوگیری از احتکار مواد غذایی ضروری مقررات اضطراری اعمال شود. گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری این کشور هفته گذشته اعلام کرد که سرانجام پس از ماه‌ها تلاش برای کنترل بحران ارزی، از صندوق بین المللی پول در خواست کمک خواهد کرد.

در عین‌حال سفیر چین در سریلانکا هم روز دوشنبه از درخواست کمک ۲,۵ میلیارد دلاری از سوی دولت راجاپاسکا خبر داد و گفت که پکن در حال بررسی درخواست دولت سریلانکا برای وام یک میلیارد دلاری و خط اعتباری ۱,۵ میلیارد دلاری است.

دفتر رئیس جمهوری اعلام کرده است روز چهارشنبه نشست سران همه احزاب سیاسی را برای بحث در مورد بحران اقتصادی برگزار می‌کند. با این‌حال احزاب مخالف دولت گفته‌اند که قصد دارند این نشست را تحریم کنند.

کمبود کالاهای اساسی بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره مردم را تحت‌تاثیر قرار داده است. امری که ممکن است در ادامه به اعتراضات کمبود سوخت دامن بزند. مقام‌های سریلانکا هفته گذشته آزمون‌های پایان‌ترم میلیون‌ها دانش‌آموز را به خاطر کمبود کاغذ و جوهر به تعویق انداختند.