اسرائیل، امارات و مصر روز سه‌شنبه ۲۲ مارس/دوم فروردین نشست کم‌سابقه‌ای را به میزبانی مصر در تفرجگاه شرم‌الشیخ در دریای سرخ برگزار کردند. بر مبنای گزارش خبرگزاری رویترز در این نشست که نخستین نشست سه‌جانبه از زمان عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو محسوب می‌شود عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر میزبان شیخ محمد بن‌زاید آل نهیان، ولیعهد و حاکم امارات متحده عربی و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل بود. مصر نخستین کشور عربی بود که چهاردهه پیش روابط خود را با اسرائیل عادی کرد.

دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای بدون ذکر جزئيات اعلام کرد که سه طرف درباره «ثبات بازارهای انرژی، امنیت غذایی و همچنین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای» گفت‌وگو کردند. رسانه‌های اسرائيلی اما هدف از این نشست را بررسی همکاری‌های سه‌جانبه برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و نگرانی‌ها درباره احتمال توافق تهران و واشنگتن برای احیای برجام و خارج‌شدن سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی اعلام کرده‌اند. 

بر مبنای این گزارش‌ها نشست روز سه‌شنبه به پیشنهاد نفتالی بنت و در جریان  سفر اخیر او به ابوظبی مطرح شده بوده و گفته می‌شود اسرائیل قصد دارد ائتلافی نظامی مشابه پیمان ناتو را علیه ایران تشکیل دهد.

دفتر بنت هم در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئيات اعلام کرد: «رهبران روابط سه کشور را در چارچوب تحولات اخیر در جهان و منطقه و راه‌های تقویت آن در همه سطوح مورد بحث و بررسی قرار دادند».

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و جهش قیمت نفت خام ناشی از آن از یک سو و احتمال برداشته‌شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی دیگر نگرانی‌هایی را درباره وضعیت بازار انرژی ایجاد کرده است. 

امارات و عربستان سعودی در یک ماه گذشته در برابر درخواست‌های غرب برای افزایش تولید نفت و مهار قیمت نفت خام مقاومت کرده‌اند. 

مصر هم پس از جنگ در اوکراین با چالش‌هایی در زمینه انرژی و امنیت غذایی مواجه شده است. روسیه و اوکراین تأمین‌کنندگان اصلی گندم مصرند که یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان محسوب می‌شود. قاهره روز دوشنبه به خاطر کنترل تبعات ناشی از حمله روسیه،  ارزش پول خود نسبت به دلار را ۱۴ درصد کاهش داد. 

در عین‌حال نگرانی‌های دیگری نیز درباره احیای پیمان هسته‌ای ۲۰۱۵، بدون محدود کردن برنامه موشکی جمهوری اسلامی، و تاثیر توافق با تهران بر فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران از جمله در یمن وجود دارد. 

https://www.radiozamaneh.com/708147

نخست وزیر اسرائیل که پیشتر توافق احتمالی ایران و آمریکا را «ضعیف‌تر» از توافق اولیه و عامل خشونت بیشتری در خاورمیانه خوانده بود، یکشنبه گذشته در جلسه کابینه گفت:

«ما از قصد ایالات متحده به تسلیم در مقابل مطالبه وحشتناک ایران و حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی بسیار نگرانیم.»

بنت در ادامه با گوشه چشمی به امارات متحده عربی و عربستان سعودی افزود:

 «این تنها مشکل اسرائیل نیست. کشورهای دیگر نیز که متحدان ایالات متحده در منطقه هستند شبانه روز با این سازمان در مواجه اند.»

در شرایطی که هنوز به صورت رسمي هیچ توافق میان تهران و واشنگتن صورت نگرفته است، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که توافق بر سر احیای برجام نه قریب‌الوقوع و نه قطعی است و گفت که واشنگتن به طور مساوی برای سناریوهایی با توافق و بدون بازگشت متقابل به اجرای کامل توافق هسته‌ای آماده می‌شود.

پیشتر اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته بود تنها دو موضوع تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام و خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی لاینحل باقی مانده‌اند. سپاه پاسداران یکی از بازیگران مهم در اقتصاد ایران است. چنانچه نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی باقی بماند، حتی اگر توافق هسته‌ای با ایران هم احیا شود، تجارت با افراد یا شرکت‌های وابسته به سپاه همچنان شامل تحریم‌های ایالات متحده و یا مجازات‌های کیفری خواهد شد.