از امضاکنندگان این بیانیه می‌توان به نیکی کریمی، هدیه تهرانی، هنگامه قاضیانی، پوران درخشنده، احترام برومند، تینا پاکروان، بهنوش طباطبایی، نسیم ادبی، ترانه علیدوستی، لیلی رشیدی، سحر دولت‌شاهی، پری‌ناز ایزدیار، گلاره عباسی، شقایق دهقان، هانیه توسلی، فرشته حسینی، کتایون ریاحی، تهمینه میلانی، ویشکا آسایش، مهرانه مهین‌ترابی، میترا حجار، شبنم مقدمی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، ملیکا شریفی‌نیا، آزاده صمدی، ستاره اسکندری، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، شبنم قلی‌خانی و بسیاری از زنان تأثیرگذار در سینمای ایران اشاره کرد. زنان سینماگر نوشته‌اند: «کار در فضایی امن و به دور از قلدری و خشونت و باج‌گیری جنسی» را حق خود می‌دانند:

«ما زنان دست‌اندرکار سینما، اینجا، کنار هم جمع شده‌ایم تا به مدد این همبستگی اعلام کنیم هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم. همچنین این نابرابری جنسیتی موجود در سینمای ایران و عدم وجود نظارتی که عرصه را برای زیاده‌خواهی و دست‌درازی افراد در جایگاه قدرت گشوده است، محکوم می‌کنیم.»

زنان سینماگر در ادامه این بیانیه نسبت به «شدت و گستردگی» آزارها علیه زنان هشدار داده‌اند و انواع این آزارها را برشمرده‌اند:

«در روایت‌هایی که از تجربه‌های دردناک زنان در سینمای ایران منتشر شده، انواع آزارهایی که زیر چتر خشونت جنسی قرار می‌گیرند مطرح شده‌اند، از جمله هتک حرمت با الفاظ جنسی و جنسیت‌زده، سوء استفاده از سکوت و تحمل افراد با به گروگان گرفتن حق کار با دستمزد، «اعمال خشونت جنسی به وسیله تهدید موقعیت کاری قربانی، تماس‌های بدنی ناخواسته، اصرار و اجبار به عمل جنسی و در نهایت خشونت جسمی و تجاوز.»

عادی‌سازی خشونت جنسی

چهارشنبه ۳ فروردین سمیه میرشمسی، دستیار کارگران، در توییتر فرهاد اصلانی، بازیگر را به رفتار خشونت‌آمیز پشت صحنه فیلمی به کارگردانی هاتف علیمردانی متهم کرد. سینماگران زن از او حمایت کردند. این بیانیه بعد از آن افشاگری منتشر شده است. زنان سینماگر در این بیانیه نوشته‌اند که خشونت‌ها سیستماتیک است و سازوکاری هم برای بازدارندگی وجود ندارد:

«نه تنها سازوکاری برای بازداشتن فرد صاحب قدرت از ارتکاب به خشونت وجود ندارد، بلکه در یک توافق نانوشته اعمال خشونت بر زنان در محیط کاری، عادی‌سازی شده و هیچ عواقب جدی‌ای متوجه فرد خشونت‌گر نیست. نه در قراردادهای کاری ذکر شده و نه از طریق اعلان‌های عمومی به زنان گفته می‌شود که در شرایط اعمال زور، خشونت و باج‌گیری عاطفی و جنسی و آزارهای کلامی و توهین و تحقیر از طریق چه سازوکاری باید اقدام قانونی کنند و در صورت شکایت از فرد خاطی چه حمایت‌هایی شامل حال آن‌ها می‌شود و سال‌هاست که اصناف و اتحادیه‌ها، جرایمی چنین سنگین بر جان و روان زنان را در پشت درهای بسته و با میانجی‌گری بین قربانی و خشونت‌گر حل و فصل می‌کنند، البته با حداقل هزینه برای خشونت‌گر.»

انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما دوشنبه، ۸ فروردین در بیانیه‌ای از سمیه میرشمسی و افشاگری او درباره آزار جنسی حمایت کرد. سمیه میرشمسی با ابراز امیدواری نسبت به بیانیه انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما در اینستاگرامش نوشت:

«من حالا این را فهمیده‌ام؛ مثل تو. تو هم حالا فهمیدی که اگر کسی نگاه چپ به تو کرد، دستش را جلو آورد، خواسته کثیفی داشت و فکر کرد چون به هر دلیل از تو ارشدتر است، پس مالک تو است، مقابلش بایست، رسوایش کن و دلت قرص باشد که یک جهان با تو است.»