کمیته مرکزی پزشکان سودانی اعلام کرد که یک معترض در جریان تظاهرات هزاران نفری علیه کودتای نظامی سال گذشته و بدتر شدن شرایط زندگی کشته شده است.

پزشکان سودانی می‌گویند قربانی عاصم الرسول ۲۳ ساله است که در جریان تظاهرات ضد کودتا در خارطوم، پایتخت این کشور در روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس با «گلوله واقعی» از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

معترضان در خارطوم شعار می‌دادند: «ارتش باید به پادگان‌ها برگردد»، «مرگ بر دولت گرسنگی».

بر اساس آماری که کمیته پزشکان ثبت کرده است، با کشته شدن عاصم الرسول شمار کشته‌شدگان در سرکوب اعتراضات مردمی پس از کودتای نظامی ۲۵ اکتبر گذشته به ۹۳ نفر رسید.

کمیته مرکزی پزشکان سودانی افزود مقام‌های مسول «همچنان از خشونت مرگبار علیه انقلابیون مسالمت‌جو استفاده می‌کنند».

افزون بر کشته و زخمی شدن معترضان، حدود ۲۰۰ نفر از زمان آغاز سرکوب‌های پس از کودتا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. چند تن از چهره‌های سیاسی و فعالان ضدکودتا در میان بازداشت‌شدگان هستند.

آمریکا پیش از این پلیس ذخیره مرکزی سودان را به اتهام استفاده از زور بیش از حد علیه معترضان مسالمت‌آمیز تحریم کرده است.

تصاحب قدرت از سوی ارتش سودان با محکومیت‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد و انتقال به حکومت غیرنظامی که پس از برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سابق در سال ۲۰۱۹ انجام شده بود را، متوقف کرد.

اقتصاد در حال حاضر بیمار سودان پس از کودتا ضربات شدیدی را متحمل شده است، زیرا کشورهای غربی کمک‌های مالی خود را در انتظار بازگرداندن انتقال به حکومت غیرنظامی، کاهش داده‌اند.

«فشارهای شدید اقتصادی»

در هفته‌های اخیر، ارزش پوند سودان در برابر دلار آمریکا به دلیل افزایش قیمت‌های مواد غذایی، سوخت و کالاهای اساسی بر اثر تهاجم روسیه به اوکراین، به شدت کاهش یافته است. روسیه و اوکراین تولیدکنندگان عمده گندم هستند.

روز دوشنبه گذشته، فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سودان، هشدار داد که اگر انتقال قدرت به رهبری غیرنظامی احیا نشود این کشور به سمت «فروپاشی اقتصادی و امنیتی» پیش خواهد رفت.

پرتس گفت سازمان ملل به‌همراه اتحادیه آفریقا و بلوک منطقه‌ای «قدرت بین دولتی برای توسعه» (IGAD) موافقت کرده‌اند که به تلاش‌ها برای تسهیل گفت‌وگوهای سیاسی میان رهبران سودان بپیوندند.

دوستان سودان، گروهی که شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌شود، روز چهارشنبه ۱۰ فروردین / ۳۰ مارس در مورد «فشارهای اقتصادی عظیم» بر شهروندان سودانی هشدار دادند.

این گروه همچنین گفت احیای روند انتقال قدرت به رهبری غیرنظامی «راه را برای بازگرداندن کمک‌های اقتصادی و کاهش بدهی‌های بین‌المللی هموار می‌کند».

این هفته، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان اعضای بلندپایه و مدیران حدود ۳۰ دانشگاه دولتی در سودان را برکنار و کنترل خود بر قدرت را تشدید کرد.

این اقدام بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها را وادار به استعفای دسته‌جمعی کرده است، در حالی که برخی دیگر دست به اعتصاب زده‌اند.

اتحادیه اساتید دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی سودان در بیانیه‌ای این اقدام را «نقض آشکار استقلال دانشگاه‌ها» دانست.

سودان از زمان استعفای عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور در ژانویه گذشته هنوز نخست‌وزیری را منصوب نکرده است. حمدوک در کودتا برکنار شد و سپس به مدت کوتاهی به قدرت بازگشت اما بعد استعفا داد.