شهر جنوبی ماریوپل از حدود شش هفته پیش که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد مورد حمله نیروهای روسی قرار گرفته، به‌طور مداوم بمباران شده و ده‌ها هزار نفر از ساکنان آن بدون مواد غذایی، آب و برق در این شهر گرفتار شده‌اند.

به‌گزارش رویترز، اطلاعات ارتش بریتانیا اعلام کرد که «وضعیت انسانی در ماریوپل بدتر می‌شود» و «بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان آن که در شهر مانده‌اند دسترسی به نور، وسایل ارتباطی، دارو، گرما یا آب ندارند. نیروهای روسیه از دسترسی آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه جلوگیری کرده‌اند و احتمالاً مدافعان شهر را برای تسلیم تحت فشار قرار می‌دهند».

تحریم‌های غرب علیه روسیه در پی بازپس‌گیری شهر بوچا، واقع در شمال اوکراین و کشف اجساد غیرنظامیان کشته‌شده در این شهر چهارشنبه ۱۷ فروردین / ۶ آوریل تشدید شد.

مسکو کشتار غیرنظامیان در بوچا را تکذیب و شواهد ارائه‌شده را «جعل وحشتناک» غرب برای بی‌اعتبار کردن روسیه توصیف کرده است.

کاخ سفید گفت تحریم‌های جدیدی که قرار است روز چهارشنبه از آن‌ها رونمایی شود پاسخی به کشتار بوچا است.

کاخ سفید اعلام کرد، این تحریم‌ها که بین واشنگتن، کشورهای گروه ۷ و اتحادیه اروپا هماهنگ شده است، بانک‌ها و مقام‌های روسیه را هدف قرار داده و سرمایه‌گذاری جدید در روسیه را ممنوع خواهد کرد.

تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا که روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام شد و ۲۷ کشور عضو اتحادیه باید آن‌ها را تأیید کنند، خرید زغال سنگ از روسیه را ممنوع کرده و از ورود کشتی‌های روسی به بنادر اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت نیز هست. اروپا که حدود یک سوم گاز طبیعی خود را از روسیه تأمین می‌کند، نسبت به تأثیر اقتصادی که ممنوعیت کامل انرژی روسیه برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌همراه خواهد داشت، محتاط بوده است.

اما آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به عزم بیشتر اتحادیه اروپا گفت ممنوعیت واردات زغال سنگ نخستین گام به سوی تحریم تمام واردات سوخت فسیلی از روسیه است. اوکراین می‌گوید برای پایان دادن به جنگ، ممنوعیت واردات گاز از روسیه حیاتی است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، پس از سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه گفت تحریم‌های جدید «علیه روسیه باید متناسب با شدت جنایات جنگی اشغالگران باشد». زلنسکی وصعیت کنونی را «لحظه‌ای حیاتی» برای رهبران غرب خواند.

نیوزیلند نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که تعرفه ۳۵ درصدی بر تمام واردات از روسیه وضع خواهد کرد و ممنوعیت صادرات محصولات صنعتی مرتبط با صنایع استراتژیک روسیه را تمدید خواهد کرد.

نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت:

«تصاویر و گزارش‌های منتشرشده از جنایات ارتکابی علیه غیرنظامیان در بوچا و سایر مناطق اوکراین نفرت‌انگیز و مذموم است و نیوزیلند همچنان به اقدامات تجاوزکارانه ولادیمیر پوتین (رئیس ‌جمهوری روسیه) پاسخ خواهد داد.»

پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با ۱۰۰ میلیون دلار کمک بیشتر به اوکراین و ارائه سامانه‌های موشکی ضد زره جاولین به این کشور موافقت کرده است.

شرکت تراشه‌ساز آمریکایی اینتل (INTC.O) هم اعلام کرد که فعالیت‌های تجاری خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده و به گروهی از شرکت‌ها پیوسته است که از این کشور خارج شده‌اند.

در شهر کوچک کالوگای روسیه، به‌دلیل تحریم‌های غرب بر خودروسازان برجسته خارجی، هزاران کارگر خودرو مرخص شده‌اند و قیمت مواد غذایی در حال افزایش است.

گورهای جمعی در بوچا

مقام‌های اوکراینی می‌گویند بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ جسد ممکن است در یک گور دسته‌جمعی در نزدیکی کلیسایی در بوچا وجود داشته باشد.

براساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت آمریکایی مکسار تکنولوژی که هفته‌ها پیش گرفته شده اجساد غیرنظامیان در خیابانی در شهر نشان داده می‌شوند که ادعاهای روسیه مبنی بر این‌که نیروهای اوکراینی عامل مرگ این افراد هستند یا تصاویر صحنه‌سازی شده‌اند را رد می‌کند.

خبرنگاران رویترز دست‌کم چهار قربانی را در بوچا مشاهده کردند که از ناحیه سر گلوله خورده بودند و دست‌های یکی از آن‌ها از پشت بسته شده بود.

ساکنان شهر موارد کشته شدن چندین نفر دیگر را بازگو کرده‌اند. برخی از آن‌ها با شلیک به چشمانشان کشته شده‌اند و یکی از آن‌ها ظاهراً تا حد مرگ کتک خورده و مثله شده است.

ترکیه نیز روز گذشته جنایات در بوچا را محکوم کرد و خواستار تحقیقات مستقل در این‌باره شد. وزارت امور خارجه ترکیه گفت:

«تصاویر این کشتار از مناطق مختلف از جمله بوچا و ایرپین در نزدیکی کی‌یف که در مطبوعات منتشر شده هولناک و غم‌انگیز است.»

 به‌جز توئیت سفارت ترکیه در اوکراین در روز دوشنبه، این نخستین واکنش رسمی ترکیه به کشتار بوچا بود. وزارت امور خارجه این کشور در آنکارا گفت:

«هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه غیرقابل قبول است. ما انتظار داریم که موضوع مورد بررسی مستقل قرار گیرد و افراد مسئول شناسایی شوند و پاسخگو باشند.»

«حمله به انبار سوخت در دنیپرو»

در ادامه درگیری‌های نظامی، منابع اوکراینی اعلام کردند که نیروهای روسیه شبانه به یک انبار سوخت و یک کارخانه در منطقه دنیپروی اوکراین حمله کردند. والنتین رزنیچنکو، فرماندار منطقه از طریق شبکه اجتماعی تلگرام گفت شمار قربانیان هنوز مشخص نیست. فرماندار نوشت:

«شب سختی بود. دشمن از هوا به منطقه ما حمله کرد و انبار نفت و یکی از کارخانه‌ها مورد هدف قرار گرفت. انبار نفت ویران شد و نیروهای امدادی همچنان مشغول اطفای شعله‌های آتش در کارخانه هستند.»

سرهی هایدایی، فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین نیز در تلگرام اعلام کرد که بر اثر گلوله‌باران شهر روبیشنه در روز سه‌شنبه یک نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند.

در منطقه کورسک روسیه واقع در مرز با اوکراین نیز گزارش‌های از تیراندازی متقابل منتشر شده است.