آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۷ فروردین اعلام کرد ایران تنها شش ماه بعد از ساخت کارخانه‌ای در اصفهان برای تولید سانتریفیوژ، دستگاه‌های ساخت قطعات سانتریفوژ خود را از مجتمع تسا در کرج به مجتمع بزرگ‌تری در نظنز منتقل کرده است.

شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تِسا) واقع در کرج اوایل تیر سال گذشته هدف حمله پهپادی قرار گرفت. ایران اسرائیل را مسئول حمله پهپادی به این مرکز می‌داند. اسرائیل که گفته می‌شود تا به حال چند مرتبه تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف حملات مشابه قرار داده، به صورت رسمی مسئولیت این خرابکاری را نپذیرفته اما اسناد مربوط به خسارت‌های واردشده به آن را منتشر کرده است.

پس از این اقدام، به رغم دو مرحله سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، ایران اجازه نداد دوربین‌های نظارتی در این مرکز نصب شوند. رافائل گروسی ۲۴ آذر سال گذشته سرانجام خبر نصب دوربین‌های نظارتی در تسا کرج را اعلام کرد و یک روز بعد هم سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت نصب دوربین‌ها پس از بررسی فنی امکان‌پذیر خواهد بود. آژانس اما تنها بعد از یک ماه اعلام کرد ایران تولید قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته را از این مجتمع خارج و به اصفهان منتقل کرده است.

اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که خلاصه‌ای از یک گزارش محرمانه به کشورهای عضو است که توسط رویترز مشاهده شده، می‌گوید ایران تمام تجهیزات تولید سانتریفیوژ را از کرج به مکان نامشخصی در نطنز منتقل کرده است. این پرسش مطرح است که آیا ایران اکنون قصد دارد با استفاده از سایت‌های نطنز و اصفهان، تولید اورانیوم غنی‌شده را افزایش دهد؟

خبرگزاری رویترز می‌نویسد این تجهیزات، پس از انتقال، در سایت نطنز تحت مهر و موم آژانس باقی مانده‌اند و بنابراین کار نمی‌کنند.  

 سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین: دستگاه‌ها فعال نیستند

محمد رضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به انتشار گزارش آژانس درباره انتقال دستگاه‌های تولید سانتریفیوژ از کرج به نطنز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش اخیر آژانس در واقع  گزارش به‌روزرسانی فنی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌رساند. غائبی افزود:

«در این گزارش اعلام شده است متعاقب اینکه ایران در نوزدهم ژانویه به آژانس اطلاع داد قصد دارد به جای کرج در مکان جدیدی در اصفهان به تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ بپردازد و بازرسان آژانس نیز در ۲۲ ژانویه تمهیدات لازم خود در کرج را اعمال و دوربین‌های نظارتی را برچیدند و تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ در این مکان متوقف شد، در ۲۴ ژانویه دوربین‌های نظارتی آژانس در اصفهان نصب شد، بدون اینکه دسترسی به اطلاعات حافظه آنها داشته باشد و تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود. به همین دلیل آژانس اعلام داشته نمی‌تواند تایید کند آیا تولید اجزای سانتریفیوژ در اصفهان آغاز شده است یا نه.»

سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین یادآوری کرد که این دستگاه‌ها فعال نیستند:

«همچنین اعلام شده است ایران در ۴ آوریل به آژانس اطلاع داده است که تمامی ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج را به نطنز منتقل کرده و همان روز بازرسان آژانس راستی‌آزمایی کردند که تمامی آنها غیرفعال هستند.»