به گزارش الجزیره عبد ربه منصور هادی با انتشار بیانیه‌ای تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست جمهوری یمن محول کرده است. بر اساس این گزارش، رشاد محمد العلیمی، ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را به عهده گرفت. رئیس جمهوری مستعفی یمن همچنین علی محسن الأحمر، معاون خود را از سمتش برکنار کرده است.

هادی در بیانیه خود درباره انتقال قدرت نوشته است:

«به موجب این بیانیه، کلیه اختیارات خود را به صورت غیر قابل بازگشت به شورای رهبری ریاست جمهوری طبق  قانون اساسی، طرح ابتکار خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن تفویض می‌کنم.»

به گزارش الجزیره عربستان سعودی ضمن استقبال از تصمیم عبد ربه منصور هادی مبنی بر کناره‌گیری از قدرت، اعلام کرد که سه میلیارد دلار برای بازسازی اقتصاد ویران یمن کمک مالی می‌کند. یک میلیارد دلار از این مبلغ را امارات متحده عربی به عهده می‌گیرد.

 خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که ریاض همچنین خواستار برگزاری یک نشست بین‌المللی درباره یمن شد.

پیتر سالزبری، تحلیلگر گروه بحران با انتشار پیامی در توییتر نوشت کناره‌گیری عبد ربه منصور هادی مهم‌ترین تحول در چارچوب ائتلاف نظامی و سیاسی علیه شورشیان حوثی و یک «معامله بزرگ» است.

سالزبری افزود اینکه این «معامله» در عمل به کجا بینجامد، بسیار پیچیده است.   

یمن از اواخر سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها صنعا را تصرف کردند، درگیر جنگ داخلی است. هادی در سال ۲۰۱۲ برای یک دوره انتقالی دو ساله انتخاب شده بود اما در پی اعتراضات گسترده ضد دولتی به جنوب کشور گریخت.

شنبه گذشته هانس گراندبرگ، نماینده سازمان ملل متحد از آغاز یک آتش‌بس دو ماهه در یمن خبر داد.  

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:

«این آتش‌بس باید اولین گام برای پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن باشد.»

طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی تهاجمی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. آن‌ها همچنین برای ورود کشتی‌های سوخت به بنادر حدیده و پروازهای تجاری داخلی و خارجی از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.

سازمان ملل از مدت‌ها قبل هشدار داده بود که جنگ یمن زمینه‌ساز بدترین بحران انسانی در جهان شده است.

سازمان ملل تخمین می‌زند که تا اواخر سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۷۷ هزار نفر بر اثر درگیری جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارشی که اواخر سال گذشته میلادی منتشر شد، برنامه توسعه سازمان ملل متحد گفت تقریباً ۶۰ درصد از مرگ و میرها ناشی از علل غیرمستقیم از جمله قحطی و بیماری‌های قابل پیشگیری است و بقیه ناشی از جنگ و حملات هوایی. این گزارش خاطرنشان کرد که ۷۰ درصد از مرگ و میرها را کودکان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا (WFP)، حدود ۱۶,۲ میلیون یمنی یا حدود ۴۵ درصد از کل جمعیت، درگیر قحطی و گرسنگی هستند.