عربستان سعودی اعلام کرد که در پاسخ به درخواست‌های «نیروهای سیاسی ملی میانه‌رو» در لبنان سفیر خود را به لبنان پس می‌فرستد.   

وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان متعهد شده است تدابیر لازم و ضروری برای تقویت همکاری کشورش با عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را اتخاذ کند و همچنین اقدامات لازم برای توقف کلیه فعالیت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی که به عربستان سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آسیب می‌زند را انجام دهد.

عربستان سعودی ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱ به سفیر لبنان در این کشور دستور داد ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کند.

تصمیم ریاض چند روز پس از آن گرفته شد که مصاحبه‌ای با جورج قرداحی (کرداحی) وزیر اطلاعات لبنان از یک برنامه آنلاین وابسته به شبکه الجزیره قطر پخش شد. قرداحی در اظهاراتی که در پنج اوت سال گذشته انجام شده بود، جنگ را بیهوده خوانده و گفته بود که یمن مورد تجاوز قرار گرفته است و حوثی‌های وابسته به ایران از خود دفاع می‌کنند.

ایران از شورشیان حوثی و همچنین از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند.

متحدان ریاض در خلیج فارس، امارات متحده عربی، بحرین و کویت نیز از اقدام عربستان پیروی کردند و سفیران خود از بیروت را فراخواندند. در پی تصمیم وزارت خارجه عربستان، کویت نیز از بازگشت سفیر خود به بیروت خبر داد.

این مناقشه دیپلماتیک سبب شد که عربستان واردات کالاهای لبنانی را متوقف کند. این ضربه بزرگی به اقتصاد بحران‌زده لبنان بود.

واکنش مثبت مقامات لبنانی

 لبنان که برای نجات اقتصاد خود به کمک‌های مالی کشورهای خلیج فارس چشم امید دوخته از بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی استقبال کرد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان با انتشار پیامی در توییتر ضمن استقبال از این اقدام، گفت لبنان «به پیشینه عربی خود افتخار می‌کند و بهترین روابط را با کشورهای خلیج فارس دارد».

میقاتی در ادامه کشورهای خلیج فارس را «ستون‌های استوار» برای حمایت نامید.

سام مولوی، وزیر کشور لبنان نیز اقدام وزارت خارجه عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با لبنان را ستود. مولوی گفت:

«یک بار دیگر پادشاهی عربستان سعودی ثابت کرد که لبنان صاحب جایگاه ویژه‌ای در قلب و وجدان خود است و هرگز این کشور را رها نخواهد کرد.»

وزیر کشور لبنان افزود:

«ما به تلاش برای تقویت روابط فی‌مایین ادامه خواهیم داد و از این پس اجازه نخواهیم داد که این روابط آسیب ببیند.»

 ریاض مدت‌هاست که تهران را به ارسال سلاح‌های پیشرفته برای حوثی‌های یمن متهم می‌کند. تهران اما همواره این اتهامات را رد کرده است.  

عربستان سعودی دسامبر سال گذشته اعلام کرد که «شواهدی دال بر دخالت حزب‌الله لبنان در یمن»، از جمله استفاده از فرودگاه صنعا برای هدف قرار دادن پادشاهی سعودی در اختیار دارد.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بحران روابط با بیروت را ناشی از تسلط حزب‌الله و ایران بر سیاست لبنان دانسته بود.