صفدر اسلامی، سرپرست فرماندهی انتظامی آمل از یک قتل ناموسی دیگر در ایران خبر داد. او گفت جسد یک زن جوان که توسط بستگان نزدیک خود به قتل رسیده است شامگاه ۱۲ فروردین در زمین‌های کشاورزی و شالیزار روستای حسین‌آباد لیتکوه کشف شد.

صفدر اسلامی افزود:

«این زن توسط یکی از بستگان نزدیک خود حدود ۲۰ روز قبل به قتل رسید و در زمین شالیزاری روستای حسین‌آباد لیتکوه در بخش مرکزی دفن شد. جسد این زن پس از سپری شدن مراحل قانونی تحویل آرامستان شده است و انگیزه قاتل در دستور کار پلیس است.»

منابع محلی هویت این زن را که گفته می‌شود به دست برادرش و با انگیزه ناموسی به قتل رسیده است، سارا (راضیه) شادی‌فر اعلام کرده‌ و گفته‌اند او ۳۳ سال سن داشت و مادر دو کودک و ساکن روستان حسین‌آباد آمل بوده است.

قتل‌های ناموسی به قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوندشان گفته می‌شود. در این موارد، مردان خانواده، زنان را از جمله به‌دلایلی همچون خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن، رابطه با جنس مخالف، یا ارتکاب زنا، به قتل می‌رسانند تا به‌گفته آن‌ها «شرافت و آبرو» در خانواده حفظ شود.

در قوانین ایران مواردی وجود دارد که عملاً قتل‌های ناموسی از مجازات‌های سنگین معاف می‌شوند. بر اساس قانون مجازات اسلامی، پدر قاتل محسوب نمی‌شود و در صورت محکومیت در دادگاه، حداکثر به پرداخت دیه و حبس تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

در اسفندماه گذشته، سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» اعلام کرد که آمار قتل زنان در شهرهای کردنشین ایران در یک سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که به‌مناسبت روز جهانی زن منتشر شده بود، از اسفند سال ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰، ۴۱ زن در شهرهای مختلف کردستان به قتل رسیده‌اند که ۴۵ مورد این قتل‌ها توسط یکی از مردان نزدیک مانند پدر، برادر، همسر، همسر سابق، پسر و داماد صورت گرفته است.

در این گزارش «اختلاف خانوادگی» ۶۵,۵ درصد از انگیزه این قتل‌ها و دلایل «ناموسی» با ۱۴,۵ درصد دومین انگیزه عنوان شد. دو زن نیز به دلیل «رد درخواست ازدواج» کشته شدند.

‌در سال ۱۳۹۹ چندین گزارش از خشونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی در ایران منتشر شد که از آن جمله می‌توان به بریدن سر رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله تالشی از سوی پدرش، قتل ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دست پدرش، کشتن فاطمه فرحی در آبادان توسط همسرش که پسرعموی او نیز بود، کشته شدن شکیبا بختیار دختر ۱۶ ساله کرمانشاهی با ضربات چاقوی پدرش و به رگبار بستن دو دختر نوجوان سیستان و بلوچستانی از سوی اعضای خانواده آن‌ها اشاره کرد.

با افزایش خشونت‌ها علیه زنان و قتل‌های ناموسی دیده‌‌بان حقوق بشر در آذر ۱۳۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شد.

ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هرگونه تبعیض علیه زنان نپیوسته است.