ده‌ها بازنشسته تأمین اجتماعی یک‌شنبه ۲۱ فروردین همانند یک‌شنبه‌های سال ۱۴۰۰، در تبریز، کرمان، اراک، ایلام، رشت، قزوین، کرمانشاه، اصفهان و چند شهر دیگر تجمع کردند تا بر خواسته خود که اجرای کامل همسان‌سازی است، پافشاری کنند.

در یکی از ویدیوهایی که از تجمع امروز بازنشستگان در اصفهان منتشر شده، معترضان به داخل ساختمان تأمین اجتماعی در این شهر رفته‌اند تا اعتراض خود را نشان دهند.

در کرمان نیز بازنشستگان علیه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شعار دادند. آن‌ها شعار دادند: «میرهاشم موسوی این آخرین پیام است». میرهاشم موسوی هفدهم فروردین گفته بود که بررسی کارشناسی درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان آغاز شده و ادامه دارد.

در رشت بازنشستگان مقابل ساختمان تأمین اجتماعی تجمع کردند. بازنشستگان در تهران هم همانند سال گذشته مقابل ساختمان مجلس جمع شدند. در یک ویدیو از تجمع تهران، حضور پرشمار ماموران نیروی انتظامی در محل تجمع نمایان است.

در قزوین، تبریز، ایلام، کرمانشاه و اراک هم بازنشستگان که کاغذنوشته‌هایی با مضمون «همسان‌سازی کامل حق مسلم ماست» و «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه» در دست داشتند، مقابل ساختمان‌های تأمین اجتماعی تجمع کردند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ هر یک‌شنبه به خیابان آمدند و خواستار اجرای کامل همسان‌سازی حقوق، افزایش حقوق بازنشستگی بر اساس خط فقر و نرخ تورم، برخورداری از بیمه درمانی کامل و رایگان، پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و سهیم کردن بازنشستگان در سهام شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی اند.

آن‌ها در کرمان به تصمیم دولت برای فروش اموال سازمان تأمین اجتماعی هشدار دادند و گفتند که «دست بزنید به شستا قطع میشه دست شما».

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران- شستا- یکی از بزرگترین و سودآورترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود اما بازنشستگان از سود فعالیت‌های اقتصادی و تجاری صدها شرکت زیرمجموعه آن بی‌نصیب مانده‌اند.

دولت که بالغ بر ۳۸۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است، این سازمان را به فروش بخشی از سهامش در بانک رفاه و شرکت‌های زیرمجموعه مکلف کرده است.

https://www.radiozamaneh.com/705848/

سال ۱۴۰۰ قرار بود دولت حداقل ۸۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را با سهام شرکت‌های دولتی تهاتر کند. اما آنطور که علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران فاش کرده، در دولت قبل هیچ اقدامی برای پرداخت این بدهی صورت نگرفته و ۲۰ هزار میلیارد تومان آن هم که قرار بود در قالب «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» پرداخت شود، «از دست سازمان تأمین اجتماعی خارج شده است.»

بنا بر اظهارات رئیس کانون بازنشستگان تهران سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان ناچار شده ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی استقراض کند و در سال ۱۴۰۱ نیز همین روند ادامه خواهد داشت.

بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار تسویه نقدی بدهی دولت به این سازمان هستند. دولت اما در قانون بودجه پرداخت تنها بخشی از بدهی به سازمان را از طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی یا تخفیف در خوراک پتروشیمی‌ها پیش‌بینی کرده است.

بنا به گفته علی دهقان کیا دولت با پرداخت نکردن بدهی انباشت‌شده به سازمان و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی با نرخ بیشتر از قیمت واقعی، تنها در سال ۱۴۰۰ از محل واگذاری سهام شرکت ۹ هزار میلیارد تومان بدهی به تأمین اجتماعی تحمیل کرده است. او در اسفند ماه گفته بود:

«۴۰ درصد سهام شرکت لوله گستر اسفراین که ۱۶۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده به ارزش ۳۷۷۰ میلیارد تومان یعنی تقریبا ۲٬۵ برابر در فهرست واگذاری به سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است. همچنین ۱۵ درصد سهام شرکت اُپال که قیمتش ۶ هزار میلیارد تومان کارشناسی شده با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان، در فهرست واگذاری قرار گرفته است. به هر صورت از محل این سه واگذاری بیش از ۹ هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی برمی‌دارند. در واقع به این میزان دست در جیب بازنشستگان و کارگران می‌کنند».

بنا بر گزارش نهادهای حکومتی بالغ بر دو سوم بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل بگیرند و درآمدی کمتر از خط فقر رسمی دارند. مراکز پژوهشی وابسته به نهادهای حکومتی ایران در سال‌های اخیر نسبت به ورشکستگی صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی هشدار داده‌اند.