به گزارش گاردین نخست وزیر بریتانیا در یک نشست خبری ادعا کرد که رواندا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و در همان حال این واقعیت را نادیده گرفت که دولت بریتانیا سال گذشته به دلیل نقض گسترده حقوق بشر از رواندا انتقاد کرده بود. جانسون همچنین اعلام کرد که نیروی دریایی سلطنتی گشت زنی در کانال مانش را برای رهگیری قایق‌های پناهجویان که تلاش می‌کنند از فرانسه خود را به بریتانیا برسانند به عهده خواهد گرفت.

مقامات وزارت کشور بریتانیا تأیید کردند که طرح تازه دولت جانسون برای دادن «بلیط یک طرفه» به پناهجویان و «تشویق» آنها برای از سر گرفتن یک زندگی تازه در رواندا کلید خورده است.

پریتی پتل، وزیر کشوربریتانیا پنجشنبه ۱۴ آوریل/۲۵ فروردین از کیگالی، پایتخت رواندا بازدید کرد تا تفاهم‌نامه‌ای را که دو کشور «مشارکت برای توسعه اقتصادی» نامیده‌اند، امضا کند.

جانسون در یک نشست خبری در شهر کنت گفت این طرح برای «نجات جان‌ پناهجویان» و مقابله با قاچاق انسان آغاز می‌شود:

«معامله‌ای که ما [با رواندا] انجام داده‌ایم بدون محدودیت است. این کشور ظرفیت اسکان دادن ده‌ها هزار نفر را در سال‌های آینده خواهد داشت. بگذارید واضح بگوییم، رواندا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و سابقه پذیرش پناهجویان را هم دارد.»

نخست‌وزیر بریتانیا در پاسخ به سوالی در مورد نقض حقوق بشر در رواندا و شکنجه زندانیان در زندان‌های این کشور گفت:

«رواندا کاملاً متحول شده است. در طول چند دهه گذشته کاملاً تغییر کرده است.»

 دولت جانسون ۱۲۰ میلیون پوند را به اسکان اجباری پناهجویان در رواندا اختصاص داده است. نخست‌وزیر بریتانیا گفت بار مالی پناهجویی در سال در بریتانیا در حال حاضر یک و نیم میلیارد پوند است.

هنوز مشخص نیست آیا فقط پناهجویان مرد به رواندا فرستاده می‌شوند و یا این طرح شامل زنان، کودکان و  خانواده‌ها هم می‌شود. همچنین مشخص نیست که آیا حق تجدید نظر برای پناهجویان در نظر گرفته شده و اینکه آیا پرونده‌ها ابتدا در بریتانیا بررسی می‌شوند با در رواندا.

پیش بینی می‌شود که پناهجویان ابتدا به خوابگاهی در کیگالی منتقل شوند. به گفته مقامات دولتی رواندا، این خوابگاه در منطقه گاسابو کیگالی در حال حاضر به عنوان محل اقامت گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود که دولت رواندا در حال مذاکره برای اجاره این ملک است با این قصد که پناهجویانی که از بریتانیا فرستاده می‌شوند تا زمانی که به درخواست‌هایشان رسیدگی شود، به طور موقت در آنجا بمانند.

در سال گذشته بیش از ۲۸ هزار نفر با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور کردند. این رقم در سال ۲۰۲۰، حدود هشت هزار نفر بود.