شنبه ۱۶ آوریل آژانس مهاجرت سازمان ملل اعلام کرد جسد شش تن از ۳۵ پناهجویی که قصد داشتند از سواحل لیبی با یک قایق به اروپا برسند را در نزدیکی شهر سابرتا پیدا کرده است.

بنا بر اعلام این آژانس قایق حامل پناهجویان در روز جمعه ۱۵ آوریل در آب غرق شد و احتمال می‌رود که تمامی سرنشینان آن غرق شده و جانشان را از دست داده باشند.

جستجو برای یافتن ۲۹ پناهجوی دیگر ادامه دارد اما تا شامگاه شنبه ردی از آن‌ها به دست نیامد.

آژانس مهاجرت سازمان ملل اعلام کرده است که هنوز دلیل واژگونی قایقی که حامل پناهجویان مشخص نشده است.

https://twitter.com/IOM_Libya/status/1515301125670457345

لیبی پس از سقوط دولت معمر قذافی به یکی از مبداء‌های حرکت پناهجویانی که از آفریقا قصد دارند به کشورهای امن اروپایی برسند. سازمان‌های ناظر بر وضعیت پناهجویان تا به حال چندین مرتبه گزارش‌هایی از نقض حقوق انسانی پناهجویان در لیبی از سوی قاچاقچیان انسان منتشر کرده‌اند.

تنها از آغاز سال ۲۰۲۲ تا دهه نخست آوریل- یعنی در صد روز نخست سال جاری میلادی، ۴۷۶ پناهجو در آب‌های مدیترانه که به یکی از مرگبارترین مسیرهای پناهجویی بدل شده است، جان‌شان را از دست دادند.

در آخرین مورد در هفته گذشته بنا بر اعلام آژانس مهاجرت سازمان ملل ۵۳ پناهجو در آب‌های مدیترانه غرق شدند.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز در آغاز ماه آوریل اعلام کرده بود که ۹۰ پناهجو یک روز پس از آنکه سواحل لیبی را به مقصد اروپا ترک کردند، در دریا غرق شدند و احتمال می‌رود که همه آن‌ها جانشان را از دست داده باشند.

به رغم هشدارهای آژانس مهاجرت سازمان ملل نسبت به «عادی شدن مرگ» هزاران پناهجو در آب‌های مدیترانه، کشورهای اروپایی، به ویژه ایتالیا و اسپانیا که نخستین مقصد پناهجویانی که از مسیر دریا به اروپا می‌آیند هستند، محدودیت‌ها و تدابیر امنیتی و پلیسی شدیدتری علیه گریختگان وضع می‌کنند و در بسیاری از موارد مانع پهلو گرفتن قایق های حامل پناهجویان یا امدادرسانی به آن‌ها می‌شوند.

یک سازمان امدادرسانی اسپانیایی در ژانویه سال جاری اعلام کرده بود شمار پناهجویانی که سال ۲۰۲۱ در مسیر رسیدن به این کشور جانشان را از دست دادند نسبت به یک سال پیشتر دو برابر شده است.

بنا بر اعلام سازمان امدادرسانی «کامیندو فرونترس» چهار هزار و ۱۷۵ پناهجو در مسیرهای آبی رسیدن به اسپانیا جانشان را از دست دادند و ۲۲۹ پناهجو نیز ناپدید شده‌اند.

شمار پناهجویانی که در آب‌های مدیترانه جانشان را از دست دادند هم بیشتر از ۲۵۰۰ نفر اعلام شده است.