خبرگزاری صدا و سیمای ایران از بازداشت شهره موسوی، نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال خبر داده است.

موسوی که در آخرین انتخابات فدراسیون فوتبال در اسفند ۱۳۹۹ به همراه شهاب عزیزی خادم از مجمع عمومی رأی گرفته بود به فساد اقتصادی و کلاهبرداری متهم شده است.

آن‌گونه که در روایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی آمده موسوی در ارتباط با پرونده کلاهبرداری «رمز ارز کینگ‌‌مانی» بازداشت شده است.

این نخستین بار است که بازداشت شهره موسوی به صورت رسمی تأیید می‌شود. پیش از این در آذر ماه ۱۴۰۰ رسانه‌های داخلی ایران از بازداشت موقت شهره موسوی خبر داده و نوشته بودند که او در محل کارش در فدراسیون فوتبال حاضر نمی‌شود.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران پیش از این فریدون قربانیان مشهدی، همسر شهره موسوی را به همین اتهام بازداشت و با صدور قرار وثیقه ۳۰۰ میلیارد تومانی راهی زندان کرده بود.

قربانیان مشهدی و شهره موسوی مؤسس و عضو هیئت مدیره شرکت بازاریابی زنجیره ای بادران گستران و یک باشگاه فوتبال به همین نام هستند.

موسوی و همسرش سال گذشته همزمان با افزایش تقاضا برای خرید و فروش رمز ارز در ایران یک شرکت به نام کینگ‌مانی تاسیس کردند.

مشتریان این شرکت رمز ارز در سال گذشته چندین مرتبه با تجمع مقابل ساختمان دادگستری تهران مدعی شدند که موسوی و همسرش از آن‌ها کلاهبرداری کرده و پاسخگوی پرسش‌ها درباره سرنوشت سرمایه‌شان در این شرکت نیستند.

بنا بر اعلام مسئولان قوه قضاییه در پی اعتراضات گسترده مال باختگان این شرکت، برای شرکت کینگ‌مانی پرونده قضایی تشکیل شده و تا به حال نیز شکایت نزدیک به ۳ هزار نفر از این شرکت ثبت شده است.

علی القاصی مهر، رئیس دادگستری تهران اسفند ۱۴۰۰ گفته بود که پرونده این شرکت که بنابه گفته مشتریان آن بدون مجوز اقدام به خرید و فروش رمز ارز کرده است، با چهار متهم به زودی به دادگاه می‌رود.

پیش از آن نیز در آذر ماه «تابناک»، سایت خبری وابسته به محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس دولت از بازداشت یکی از متهمان این پرونده خبر داده و نوشته بود که همسر نایب رئیس فدراسیون فوتبال در ارتباط با پرونده کلاهبرداری رمز ارز کینگ‌مانی بازداشت شده است.

قبل‌تر در مهر ماه همان سال وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای اعلام کرده بود «اعضای یکی از بزرگترین شبکه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری در سطح کشور که با فریب افکار عمومی و تشویق افراد به خرید و سرمایه‌گذاری در رمز ارز مجعول «کینگ‌مانی»، مبالغ هنگفتی را کسب کرده بودند» بازداشت شده‌اند.

خبر بازداشت فریدون قربانیان مشهدی اما نخستین بار در اسفند ۱۴۰۰ از سوی یک «مقام آگاه» تأیید شد.

فدراسیون آلوده

موسوی نخستین عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران نیست که به فساد مالی و کلاهبرداری متهم است. شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران بهمن سال گذشته پیش از اینکه بتواند یک سالگی ریاستش بر فدراسیون را جشن بگیرد، با رأی اعضای هیئت رئیسه از مقام خود برکنار شد.

هر چند در نامه اعضای هیئت رئیسه برای برکناری عزیزی خادم که شهره موسوی نیز از امضاء کنندگان آن بود، به صورت مستقیم به فساد مالی در فدراسیون فوتبال اشاره نشده بود اما رسانه‌های ورزشی در ایران روابط مالی مشکوک و مفسده‌برانگیز را از جمله دلایل برکناری رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کردند.

عزیزی خادم متهم است که برای رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۹۹ به اعضای مجمع عمومی رشوه پرداخت کرده یا به آن‌ها وعده داده که در فدراسیون صاحب کرسی شوند.

علاوه بر عزیزی خادم، حیدر بهاروند، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال به فساد مالی متهم است.

بهاروند که سابقه ریاست بر سازمان لیگ فوتبال ایران، به عنوان متولی اصلی برگزاری مسابقات باشگاهی را دارد، به همراه علی کفاشیان و دو عضو دیگر فدراسیون فوتبال، این سازمان وابسته به فدراسیون فوتبال را به عنوان یک شرکت خصوصی تاسیس کرده‌اند که سهام آن پس از برکناری یا فوت هر یک از سهامداران اصلی به بازماندگان آن‌ها خواهد رسید.

مهدی تاج رئیس اسبق فدراسیون فوتبال ایران نیز که در ۸ دی ماه ۱۳۹۸ از ریاست فدراسیون فوتبال کناره‌گیری کرد، به فساد مالی متهم است. او که گفته می‌شود با نهادهای امنیتی و نظامی در ارتباط است، در پرونده مارک ویلتموس، مربی بلژیکی سابق تیم ملی فوتبال مردان ایران بیشترین نقش را داشته است.

ویلتموس که برای یک دوره کوتاه مدت با قرارداد سنگین مربیگری تیم ملی فوتبال ایران را پذیرفت، پس از استعفاء از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرد و بر اساس حکم دادگاه ورزش سازمان فوتبال ایران را به پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلار جریمه محکوم کرد.

فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی در سال‌های اخیر چندین میلیارد یورو به عنوان جریمه دیرکرد پرداخت دستمزد بازیکنان و مربیان فوتبال خارجی هزینه کرده‌اند.