به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از شکل‌گیری توده گردوخاک در کشورهای همسایه غربی و انتقال ذرات به کشور از اواخر وقت سه‌شنبه ۳۰ فروردین تا چهارشنبه ۳۱ فروردین با مخاطراتی نظیر کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید خبر داد.

بر اساس این گزارش منطقه اثر این سامانه در روز سه‌شنبه استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان و در روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، زنجان، البرز، مرکزی، قم و خوزستان است.

اثر این مخاطره کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال اختلال در پروازها است.

سازمان هواشناسی توصیه کرده است افراد آسیب‌پذیر در فضای باز اقامت نکنند. سایر شهروندان هم بهتر است از حرکات فیزیکی در فضای باز خودداری کنند. احتیاط در سفرهای بین‌شهری نیز توصیه شده است.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.  

تداوم گرد و غبار سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد

هفته گذشته سازمان هوشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی ورگبار موقت و رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک در سراسر ایران خبر داده بود.

به گفته عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در صورت تداوم هوای آلوده و گرد و غبار در کشور، سلامت عمومی جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و به خطر می‌افتد. شاهسونی گفته بود:

«این ذرات بر سلامت تمام افراد جامعه به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان و بیماران قلبی-عروقی تاثیر زیادی دارد. گرد و غبار و آلودگی هوا باعث تشدید آلام تنفسی و علائم کرونا می‌شود. ما شرایط جوی و غلظت ذرات را به صورت دقیق رصد می‌کنیم تا اگر شرایط به نحوی پیش برود که خطرناک باشد، کمیته اضطرار را در اسرع وقت برگزار کنیم.»

وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در اثر افزایش آلودگی هوا آمار مراجعات حضوری و سرپایی بیماران تنفسی، قلبی و ریوی به بیمارستان‌ها تقریبا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشت.

هشت کانون بزرگ گردوخاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف ایران، پنج کانون در کشورهای همسایه و غیر همسایه حاشیه خلیج‌فارس قرار دارند. این کانون‌ها مسئول آلودگی هوا با گرد و غبارند. خشک شدن دشت‌های سیلابی، افت آب‌های زیرزمینی و نابودی پوشش گیاهی اما علت اصلی وقوع طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سطح ملی است.

در روزهای گذشته تعلل و تشتت در مراکز تصمیم‌گیری سبب سردرگمی شهروندان شده بود.