به گزارش شبکه الجزیره اعضای شورای ریاست جمهوری از جمله العلیمی و همچنین عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب و فرج البهسانی، فرماندار استان حضرموت در روزهای گذشته از عربستان سعودی وارد یمن شده بودند.

مراسم ادای سوگند در برابر نمایندگان پارلمان یمن که آخرین بار در جریان انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۳ انتخاب شده بودند، برگزار شد. هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و همچنین چندین تن از سفیران کشورهای اروپایی و عربی نیز در این مراسم حضور داشتند.

۷ آوریل/ ۸ فروردین عبد ربه منصور هادی با انتشار بیانیه‌ای تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست جمهوری یمن محول کرد و رشاد محمد العلیمی، ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را به عهده گرفت. رئیس جمهوری مستعفی یمن همچنین علی محسن الأحمر، معاون خود را از سمتش برکنار کرده بود. عربستان سعودی نیز اعلام کرد همراه با امارات متحده عربی در مجموع سه میلیارد دلار به یمن کمک می‌کند. ناظران از کناره‌گیری عبد ربه منصور هادی به‌عنوان مهم‌ترین تحول در چارچوب ائتلاف نظامی و سیاسی علیه شورشیان حوثی و یک «معامله بزرگ» یاد کرده‌اند.

 به دلایل امنیتی از قبل اعلام نشده بود که قرار است سه‌شنبه ۱۹ آوریل/ ۲۹ فروردین رئیس شورای ریاست جمهوری تازه تاسیس یمن به همراه سایر اعضای شورای هشت نفره در مراسمی در شهر بندری عدن سوگند یاد کند. در دسامبر ۲۰۲۰، مقامات دولتی بلافاصله پس از ورود به فرودگاه عدن هدف حمله موشکی قرار گرفتند که منجر به کشته شدن حداقل ۲۰ نفر شد.

معین عبدالمالک سعید، نخست وزیر یمن به همراه دیگر مقامات ارشد دولتی نیز پیش از مراسم تحلیف وارد عدن شده بود که فعلا پایتخت موقت یمن است.

به گزارش الجزیره هفته گذشته شورای ریاست جمهوری اولین نشست خود را  در ریاض برگزار کرد تا اولویت‌ها را تعیین کند.

العلیمی گفت ثبات اقتصادی و کاهش آلام شهروندان یمنی از اولویت‌های این شورا است. او همچنین پیشتر گفته بود که شورای ریاست جمهوری برای پایان دادن به جنگ یمن تلاش خواهد کرد.

تلاش برای برقراری آتش‌بس دائم

یمن از اواخر سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها صنعا را تصرف کردند، درگیر جنگ داخلی است. هادی در سال ۲۰۱۲ برای یک دوره انتقالی دو ساله انتخاب شده بود اما در پی اعتراضات گسترده ضد دولتی به جنوب کشور گریخت.

با آغار ماه رمضان نماینده سازمان ملل متحد از آغاز یک آتش‌بس دو ماهه در یمن خبر داد. با این‌حال درگیری‌ها در مارب همچنان ادامه دارد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود: «این آتش‌بس باید اولین گام برای پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن باشد.»

هنوز مشخص نیست که آیا دولت و شورای ریاست جمهوری در عدن باقی خواهند ماند یا اعضا به ریاض بازمی‌گردند.

حوثی‌ها از شرکت در مذاکرات در ریاض که آن را سرزمین دشمن می‌دانند، خودداری کرده‌اند. آن‌ها همچنین با برگزاری مذاکرات صلح و دستیابی به راه‌حل سیاسی در ریاض مخالف‌اند. عبدالله العلیمی هم گفته است شورای ریاست‌جمهوری حاضر به نشان دادن انعطاف و برگزاری  مذاکرات در مکانی بی‌طرف مانند عمان است. با این حال، تاکنون حوثی‌ها شورای جدید را به عنوان طرف مذاکره نپذیرفته‌اند و این تحولات را «تلاشی نومیدانه برای بازآرایی صفوف مزدوران» نامیده است.

حوثی‌ها گفته‌اند تا زمانی که نیروهای خارجی از یمن خارج نشوند، صلحی در کار نیست.