وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای بامداد چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک گذرگاه بشردوستانه را از نیروگاه آزوفستال برای «خروج نظامیان اوکراینی و شبه‌نظامیان گروه‌های ملی‌گرا» باز کردند تا «داوطلبانه سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند» و آنجا را تخلیه کنند.

روسیه گفت که «یک بار دیگر» به نیروهای اوکراینی این گزینه را پیشنهاد می‌کند که از ساعت ۲ بعدازظهر (به وقت مسکو) چهارشنبه ۲۰ آوریل/ ۳۱ فروردین «جنگ را در ماریوپل متوقف کنند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند».

ارتش اوکراین هم در آخرین گزارش عملیاتی خود صبح چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه همچنان قصد دارند شهر ماریوپل را تصرف کنند و در عین حال به حمله به کارخانه آزوفستال ادامه می‌دهند.

در این گزارش آمده است:

«تلاش اصلی حریف بر تصرف شهر ماریوپل متمرکز شده و به اقدامات جنگی در منطقه کارخانه آزوفستال ادامه می‌دهد.»

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین باز شدن گذرگاه بشردوستانه برای تخلیه زنان، کودکان و سالمندان از ماریوپل را تأیید کرد و البته نامی از مدافعان و نیروهای نظامی برای خروج از ماریوپل نبرد.

معاون نخست‌وزیر اوکراین در تلگرام اعلام کرد:

«با توجه به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در ماریوپل، امروز تلاش‌های خود را در این راستا متمرکز خواهیم کرد. ما موفق شدیم از قبل بر سر راهروی بشردوستانه برای زنان، کودکان و سالمندان به توافق برسیم. به غیرنظامیان دستور داده شده است که در ساعت ۲ بعد از ظهر جمع شوند و سپس ستونی از خودروها از طریق بردیانسک به سمت زاپوریژیا حرکت خواهد کرد.»

پیش از این، سرگئی اورلوف، معاون شهردار ماریوپل با اسکای نیوز بریتانیا مصاحبه کرد و گفت:

«به هیچ حرف روسیه اعتقاد نداشته باشید. اگر به غیرنظامیان اجازه خروج از آزوفستال را بدهند خوب است، اما ۵۰ روز اجازه این کار را ندادند، حالا چرا باید این اجازه را بدهند؟»

کارخانه فولاد‌سازی آزوفستال در حومه ماریوپل، محل اصلی مقاومت نیروهای اوکراینی در برابر تهاجم روسیه برای اشغال کامل این شهر مهم بندری است.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگوی ویدئویی روزانه‌اش گفت که اگر کشورش به اندازه کافی سلاح در اختیار داشت تاکنون روسیه شکست خورده بود.

«اگر ما به تمام تسلیحات مورد نیاز خود که شرکای ما در اختیار دارند و قابل مقایسه با تسلیحات استفاده شده توسط فدراسیون روسیه هستند، دسترسی داشتیم، تاکنون به این جنگ پایان داده بودیم. ما می‌توانستیم خیلی زود صلح را برقرار و سرزمین خود را از اشغالگران آزاد کنیم.»

او رهبران کشورهای غربی را ملامت کرد و گفت این انصاف نیست که اوکراین بارها درخواست برای دریافت تسلیحاتی بدهد که آن‌ها در انبارهایشان ذخیره کرده‌اند.

اما در دیگر نقاط اوکراین و بر اساس گزارش‌هایی که مقام‌های اوکراینی در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند، ۱۰ حمله روسیه در ۲۴ ساعت گذشته در قلمرو مناطق دونتسک و لوهانسک خنثی شده است.

علاوه بر این، اوکراین مدعی شد که ۱۲ تانک روسی، ۲۸ واحد خودروی زرهی و دو واحد لجستیکی، یک سامانه توپخانه و ۹ هدف هوایی شامل یک هواپیما، یک هلیکوپتر، ۶ نوع مختلف پهپاد و یک موشک را منهدم کرده است.

بر اساس آخرین گزارش اطلاعاتی بریتانیا، حضور نظامی روسیه در مرزهای شرقی اوکراین در حالی که درگیری‌ها در دونباس تشدید شده است، ادامه دارد.

بریتانیا می‌گوید حملات روسیه به شهرهای سراسر اوکراین نشان می‌دهد که قصد دارند حرکت نیروهای کمکی و تسلیحاتی اوکراینی را به شرق کشور مختل کنند.

گزارش قبلی مدعی شده بود که روسیه حملات خود را در دونباس افزایش داده است اما پیشروی آن‌ها به دلیل چالش‌های زیست محیطی، لجستیکی و فنی با مشکل مواجه شده است.

در جبهه دیپلماتیک نیز، فنلاند هم از گشوده‌شدن بحث‌های داخلی بر سر پرونده عضویتش در ناتو  خبر داد. پارلمان فنلاند امروز بحث درباره عضویت در ناتو را آغاز خواهد کرد.

نخست‌وزیر فنلاند گفت با وجود هشدار روسیه در مورد استقرار سلاح‌های هسته‌ای در دریای بالتیک در صورت پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، کشورش اکنون به سرعت در مورد درخواست عضویت تصمیم خواهد گرفت.

سوئد هم مانند فنلاند در حال بحث در مورد ارائه پیشنهاد عضویت در ناتو است.

نمایندگان پارلمان فنلاند هفته گذشته از برآورد رسمی دولت این کشور در مورد پیامدهای عضویت در ناتو و مقایسه آن با سایر گزینه‌های امنیتی، مانند افزایش توافقنامه‌های دفاعی دوجانبه، مطلع شدند و حال باید در این مورد بحث کنند.

در گزارش دولت فنلاند به مجلس این کشور توصیه‌ای ارائه نشده، اما تأکید شده است که بدون عضویت در ناتو، فنلاند با وجود اینکه در حال حاضر یکی از شرکای ناتو است، از هیچ تضمین امنیتی برخوردار نیست.

در این گزارش آمده است که در صورت عضویت در ناتو «اثر بازدارندگی» از تهاجم احتمالی نظامی دیگر کشورها، به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بر اساس نظرسنجی خبرگزاری فرانسه، پس از دو دهه، حمایت عمومی فنلاندی‌ها از عضویت در ناتو که در سطح ۲۰ تا ۳۰ درصد ثابت بود، پس از حمله روسیه به اوکراین به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.