سال ۱۴۰۱ برای کارگران با حوادث کار منجر به مصدومیت و یا مرگ آغاز شد. در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروز خبر مصدومیت و مرگ چند کارگر به رسانه‌ها راه یافت. در ادامه این روند طی ۲۴ ساعت گذشته حوادث ناشی از کار در محل کار یا حین انتقال به محل کار جان یک کارگر را گرفته و به مصدومیت ۲۱ کارگر دیگر انجامیده است.

۱۹ کارگر معدن چادرملو و یک کارگر نانوایی در اراک مصدوم شدند. راننده مینی‌بوس در جا جان باخت. یک کارگر نانوا با جراحت شدید راهی بیمارستان شد و یک کارگر ساختمانی در فردیس کرج جان خود را از دست داد.

۱۹ کارگری که به معدن چادرملو نرسیدند
مینی‌بوس حامل کارگران معدن چادرملو که حدود ساعت ۸ شب سه شنبه ۳۰ فروردین کارگران را برای کار به معدن می‌برد، در محور شهرستان بهاباد به چادرملو با یک تریلی تصادم کرد و واژگون شد. راننده مینی‌بوس به‌علت شدت جراحات در محل جان باخت. هر ۱۹ کارگر سرنشین مینی‌بوس مصدوم شدند. به‌گفته‌ی مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس استان یزد، ۱۴ تن از کارگران در محل مداوا شده و ۵ تن از کارگران به بیمارستان منتقل شدند.

مصدومیت کارگر نانوا: در اراک یا سمنان؟
خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روز چهارشنبه ۳۱ فروردین از مصدومیت یک کارگر نانوا خبر داد که دستش در وردنه برقی گیر کرده بود. دست این کارگر با کمک امدادگران از دستگاه خارج شده و کارگر به‌علت صدمات شدید به بیمارستان منتقل شده است. اما محل این اتفاق در یک خبر چهار سطری، یک بار اراک و بار دیگر سمنان عنوان شده است. چند سایت و خبرگزاری از جمله تابناک نیز خبر ایلنا را به همان شکل بازنشر کرده‌اند.


مرگ کارگر ساختمانی بر اثر اصابت میلگرد
قربانی دیگر حوادث کار در روز سه شنبه ۳۰ فروردین، یک کارگر ساختمانی در شهر فردیس کرج بود که سقوط میلگرد روی سرش جان او را گرفت. بیژن جنتی معاون فرمانده انتظامی البرز درباره این حادثه گفته است کارگر ۴۵ ساله‌ای بود که هنگام تخلیه بار میلگرد از یک کامیون دچار حادثه شد و به بیمارستان اعزام شد اما اقدامات کادر درمان برای نجات او نتیجه نداد.

آمار دروغین وزارت کار درباره «زمستان خونبار کارگران»

تحقیقی که از سوی زمانه درباره حوادث کار –بر مبنای اخبار رسانه‌ها و منابع کارگری- انجام و در خبرنامه کارگری سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ منتشر شده نشان می‌دهد در زمستان ۱۴۰۰، دستکم ۹۵ کارگر جان باخته و ۲۴۳ کارگر مصدوم شده‌اند.

حوادث کار منجر به مصدومیت و مرگ کارگران در هر بخش اقتصاد به شکل زیر بوده است.
۲۳ کارگر در کارگاه‌های بزرگ و نیمه بزرگ در اثر حوادث کار جان باخته و ۱۲۵ کارگر مصدوم شده‌اند. در بخش ساختمان، حوادث کار به مرگ ۲۳ کارگر و مصدومیت ۳۳ کارگر دیگر انجامیده است. کار در بخش خدمات و خدمات عمومی مرگ ۲۷ و مصدومیت ۲۶ کارگر را رقم زده است. در کارگاه‌های کوچک ۱۱ کارگر جان خود را در حوادث کار از دست داده و ۱۶ تن مصدوم شده‌اند. سهم کارگران معدن از حوادث کار در زمستان سال گذشته، مرگ ۶ و مصدومیت ۲۳ کارگر بوده است. کارگران فصلی/کشاورزی نیز در سه ماهه آخر سال گذشته از حوادث کار بی‌نصیب نمانده‌اند: حوادث کار به مرگ ۴ و مصدومیت ۲۰ کارگر فصلی/کشاورزی منجر شده است.