سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به کی‌یف روز یکشنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت در سکوت خبری مطلق انجام شد و اولین اخبار و تصاویر حضور آن‌ها در پایتخت اوکراین پس از رسیدن آن‌ها به مرز لهستان به دست رسانه‌ها رسید.  این سفر مصادف بود با دومین ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین.

بلینکن پس از خروج از مرز اوکراین به خبرنگاران گفت که دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین بازخواهند گشت. او همچنین وعده داد ۳۲۲ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین انجام خواهد شد و با فروش ۱۶۵ میلیون دلار مهمات غیرآمریکایی سازگار با سلاح‌های دوران شوروی که توسط اوکراینی‌ها استفاده می‌شد، موافقت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم بعدتر تصاویری از دیدار خود با آنتونی بلینکن و لوید آستین در کانال رسمی تلگرام خود منتشر کرد و نوشت:

«سفر هیئتی از مقام‌های عالی رتبه آمریکا به کی‌یف در این لحظه حساس برای دولت اوکراین و برای ما بسیار ارزشمند و مهم است. ما با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع درباره کمک‌های دفاعی، تقویت تحریم‌ها علیه روسیه، حمایت مالی از اوکراین و تضمین‌های امنیتی بحث کردیم. با تشکر از ایالات متحده برای کمک بی سابقه شما!»

لوید آستین هم در مرز لهستان و اوکراین با رسانه‌ها صحبت کرد. او درباره محتوای دیدارهایش در کی‌یف به خبرنگاران گفت:

«تمرکز ما در این جلسه این بود که در مورد چیزهایی صحبت کنیم که ما را قادر می‌سازد در نبرد فعلی پیروز شویم و همچنین برای تحولات آتی آماده شویم. ما در مورد کمک نیروهای امنیتی صحبت کردیم و در مورد آموزش صحبت کردیم.»

وی گفت که فردا در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان با وزیران دفاع ناتو دیدار خواهد کرد.

بیلینکن هم در این نشست خبری مشترک به خبرنگاران گفت که آمریکا در تمامی جبهه‌ها به روسیه فشار وارد می‌کند:

«ما این فرصت را داشتیم که به صورت مستقیم حمایت مستمر و محکم خود را از دولت اوکراین و مردم اوکراین نشان دهیم. به نظر ما، این لحظه مهمی برای حضور در آنجا بود. یک لحظه مهم برای اوکراین، برای جنگ. لحظه مهمی برای گفت‌وگوهای رودررو و دقیق درباره حمایت‌های فوق‌العاده‌ای که ارائه کرده‌ایم – امنیتی، اقتصادی، بشردوستانه – و همچنین فشار گسترده‌ای که به روسیه وارد کرده‌ایم. در مورد اینکه چگونه ما آن (فشارها به روسیه) را در تمام آن جبهه‌ها به پیش می‌بریم.»

بلینکن در ادامه گفت که روسیه در رسیدن به اهداف نظامی‌اش در اوکراین شکست خواهد خورد:

«اوکراینی‌ها ایستاده‌اند. محکم ایستاده‌اند و آنها این کار را با حمایتی که ما به معنای واقعی کلمه از سراسر جهان هماهنگ کرده‌ایم انجام می‌دهند. راهبردی که ما در پیش گرفته‌ایم، حمایت گسترده از اوکراین، فشار گسترده علیه روسیه، همبستگی با بیش از ۳۰ کشوری که در این تلاش‌ها مشارکت دارند، نتایج واقعی دارد. و ما می‌بینیم که وقتی نوبت به اهداف جنگی روسیه می‌رسد، روسیه در حال شکست است، اوکراین در حال موفقیت است.»

روسیه به دنبال همه‌پرسی در خرسون است

در جبهه نظامی، مقامات روسیه تأیید کرده‌اند که مخازن ذخیره نفت در یک انبار نفت در بریانسک، در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال مرز اوکراین آتش گرفته است.

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که وزارت امور اضطراری در بریانسک اعلام کرد که آنها گزارش آتش‌سوزی را در ساعت ۲ بامداد به وقت مسکو دریافت کرده‌اند و افزود که اولین گروه امدادگران در محل حادثه حضور یافته‌اند. هنوز در مورد علت آتش‌سوزی اطلاعاتی ارائه نشده است.

ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی و تصاویر ماهواره‌ای در وب سایت ردیابی آتش ناسا، آتش‌سوزی های بزرگ را در حداقل دو نقطه در بریانسک نشان می‌دهد.

در ماریوپل هم هنوز نبرد ادامه دارد. اوکراین می‌گوید صدها نیروی مقاومت و افراد غیرنظامی در داخل کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ماریوپول که روسیه دو ماه است در تلاش است آن را بگیرد، گرفتار شده‌اند. اگرچه مسکو پیشتر اعلام کرده بود که در ماریوپل پیروز شده و گفته بود که نیروهایش نیازی به تصرف کارخانه ندارند، مقامات اوکراینی می‌گویند نیروهای روسیه حملات هوایی را از سر گرفته‌اند و در تلاش برای یورش به کارخانه هستند.

سازمان ملل خواستار «توقف فوری» جنگ در ماریوپل شده است تا غیرنظامیان محبوس شده در شهر امروز تخلیه شوند.

وزارت دفاع بریتانیا هم صبح روز دوشنبه ۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت در جدیدترین برآورد اطلاعاتی خود اعلام کرد روسیه در حال برنامه ریزی یک همه پرسی در شهر خرسون در جنوب اوکراین با هدف توجیه اشغال این کشور است. این وزارتخانه گفت: «این شهر، نقطه‌ای کلیدی برای تحقق هدف روسیه برای ایجاد یک پل زمینی به کریمه و تسلط بر جنوب اوکراین است.»

آخرین داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که تقریباً ۵,۲ میلیون اوکراینی از کشورشان فرار کرده‌اند. بیش از ۱ میلیون و ۱۵۱ هزار اوکراینی در ماه آوریل تاکنون از کشورشان ترک کرده‌اند، در حالی که تنها در ماه مارس این رقم ۳,۴ میلیون نفر بوده است. فراتر از آن، سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۷,۷ میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

اما دیدار دبیرکل سازمان ملل با ولادیمیر پوتین که قرار است در روزهای آینده در مسکو انجام شود خشن مقام های دولت اوکراین را برانگیخته است. ایگور ژوکوا، مشاور ارشد امور دیپلماتیک زلنسکی، از دیدار آتی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه انتقاد کرد و گفت که گوترش «واقعاً» صلاحیت صحبت از طرف اوکراین را ندارد.

گوترش قرار است پس از پایان سفر مسکو، به کی‌یف هم برود و با مقام‌های دولت اوکراین دیدار کند.