شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران دوشنبه ۵ اردیبهشت گزارش داد که حوالی ساعت ۱۳ دوشنبه جمعی از نیروهای لباس شخصی به علی‌حسن بهامین، فعال صنفی معلمان در یاسوج حمله کردند اما با مقاومت مردم و این فعال مدنی روبه‌رو شدند و او را در حالی که در یک دستش دستبند بود، آزاد کردند اما مأموران بعد او را بازداشت کرده و به مرکز اطلاعات سپاه منتقل کردند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز گزارش داده است که نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم اقدام به بازداشت خشونت‌آمیز و ضرب و شتم علی‌حسن بهامین در یاسوج کردند و دست او به‌شدت آسیب دید.

یک منبع آگاه به هرانا گفته است این رویداد در مسیر بازگشت علی‌حسن بهامین از دانشگاه رخ داده است.

از دلایل اقدام نیروهای امنیتی برای بازداشت این فعال صنفی اطلاعی در دست نیست.

پس از این رویداد شماری از فعالان مدنی و مردم یاسوج در اعتراض به اقدام خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی برای بازداشت علی‌حسن بهامین، در مقابل ساختمان سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند. این تجمع تا لحظه تنظیم گزارش ادامه داشت.

آن‌ها در این تجمع خواهان مشخص شدن وضعیت علی‌حسن بهامین و عذرخواهی رسمی اطلاعات سپاه به دلیل رفتار خشونت‌آمیز شدند.

فعالان صنفی گچساران نیز در محکومیت حمله به علی‌حسن بهامین بیانیه‌ای منتشر کردند و «رفتار ضدمردمی گروهی با لباس شخصی و خودروی شخصی» را «مصداق بارز آدم‌ربایی و وحشی‌گری» دانستند.

فعالان صنفی گچساران از استانداری کهگیلویه و بویراحمد، دادستان کل استان و مراجع امنیتی بالاتر درخواست کردند که با عاملان این رویداد برخورد قانونی کنند.

آن‌ها خطاب به نیروهای امنیتی افزودند:

«این حرکت‌های خودسرانه، اعمال ترس، رعب و وحشت، بازداشت، شکنجه و سرکوب جامعه فرهنگی و فعالان صنفی، هیچ‌گونه خللی در اراده و تصمیم فرهنگیان، جهت پیگیری احقاق حقوق مسلم خود نداشته بلکه اراده جامعه فرهنگیان را مصمم‌تر خواهد نمود.»

روز دوشنبه ۵ اردیبهشت همچنین نیروهای امنیتی احمد تقوی، از فعالان صنفی معلمان ابهر را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی بردند. احمد تقوی تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است.

نیروهای امنیتی ابهر به بهرام اسلامی از دیگر فعالان صنفی معلمان نیز پیام داده و از او خواسته‌اند فردا سه‌شنبه ۶ اردیبهشت به سازمان اطلاعات سپاه ابهر مراجعه کند اما او اعلام کرده‌ است که هر حضوری باید با ابلاغیه رسمی و قانونی باشد و با تماس شفاهی نخواهد رفت.

فرهنگیان و معلمان ایران پنج‌شنبه گذشته، اول اردیبهشت به‌دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران یک بار دیگر در ده‌ها شهر دست به اعتراض زدند. مأموران امنیتی در تهران با خشونت و ایجاد رعب و وحشت حدود ۷۰ معلم را بازداشت کردند اما پس از ساعاتی آن‌ها را که بیشترشان زن بودند آزاد کردند.

پیش از آن نیز مأموران امنیتی و لباس شخصی، در تجمع روز شنبه ۲۱ اسفندماه گذشته با حمله به تجمع اعتراضی معلمان در شهرستان رودسر در استان گیلان، ضمن ضرب و شتم شدید تجمع‌کنندگان، دست‌کم چهار نفر از آن‌ها را بازداشت کرده بودند.

معلمان ایران به‌رغم سرکوب‌ها و فشارها همچنان برای دستیابی به خواسته‌های خود مبارزه می‌کنند. آن‌ها خواهان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری‌اند و می‌گویند پس از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل به‌ویژه معلمان تازه استخدام و معلمان غیررسمی به بالای خط فقر برسد. پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ و معوقات حق‌التدریس پرداخت شود و معلمان استخدام موقت به‌طور رسمی پذیرفته شوند. حق برخورداری از آموزش رایگان و باکیفیت به‌ویژه در مناطق محروم، تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز و آزادی معلمان زندانی نیز از دیگر خواسته‌های معلمان است.