پس از یک روز بی خبری از وضعیت و محل نگهداری اسماعیل عبدی معلم زندانی، کانون صنفی معلمان ایران خبر داد اسماعیل عبدی جمعه ۱۶ اردیبهشت در ششمین روز اعتصاب غذای خود به زندان کچویی کرج منتقل شده است.

۱۱ معلم دیگر در زندان به سر می‌برند که دو تن از آنان در اعتصاب غذا هستند. از وضعیت ۴ تن از معلمان زندانی در تهران اطلاعی در دست نیست.

عکس- منیره همسر و دو فرزند اسماعیل عبدی، جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ به امید دیدار با او مقابل زندان کچویی کرج حاضر شدند. امروز اعلام شد اسماعیل عبدی در قرنطینه زندان کچویی و در سالن ۲ این زندان به سر می‌برد.

اسماعیل عبدی، روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت در اعتراض به سرکوب تجمعات معلمان و بازداشت‌های گسترده از جمله دستگیری محمد حبیبی، رسول بداغی، جعفر ابراهیم زاده و علی اکبر باغانی در زندان بند ۶ ندامتگاه مرکزی کرج دست به اعتصاب غذا زد. تعدادی از زندانیان سیاسی هم بند او نیز در همبستگی با او اعتصاب غذا کردند.

با گسترش اعتصاب غذا در زندان از یک سو و بالاگرفتن اعتراضات به سرکوب و دستگیری معلمان از سوی دیگر، مسئولان امنیتی و قضایی اعمال فشار بر اسماعیل عبدی را افزایش دادند.

دستگیری گسترده معلمان و موج اعتصاب غذا در زندان

از دو هفته پیش از برگزاری تجمع سراسری معلمان در ۱۱ اردیبهشت، ارسال پیام‌های تهدید آمیز، قطع اینترنت، احضار، و دستگیری معلمان برای لغو تجمع آغاز شد. تنها در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۱ اردیبهشت، ۲۶ معلم بازداشت شدند. تعدادی از معلمان بازداشت شده ازاد شده‌اند ولی مجموعا همراه با عبدی ۱۲ معلم هنوز در زندان به سر می‌برند.

در پی اعلام اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، در زندان بند ۶ ندامتگاه مرکزی کرج، جمعی از زندانیان سیاسی هم بند او از جمله مهدی بیرامی، منوچهر بختیاری، مهدی فراحی شاندیز و ابوالفضل رحیمی شاد نیز در حمایت از اسماعیل عبدی اعتصاب غذا کردند. دو معلم مریوانی به نام‌های اسکندر (سوران) لطفی و مسعود نیکخواه نیز از هنگام بارداشت در روز ۱۱ اردیبهشت در اعتصاب غذا هستند.

روز سوم اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، مسئولان زندان تلفن‌اش را قطع کردند. در روز چهارم اعتصاب غذا، تلفن زندان هم قطع شد.

پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت، خبر انتقال اسماعیل عبدی در پنجمین روز اعتصاب به مکانی نامعلوم منتشر شد. کانون صنفی معلمان نوشت: «ساعت ۴ بعد از ظهر امروز او را از بند ۶ ندامتگاه مرکزی کرج با عنوان پرینت ترخیص از زندان خارج کرده‌اند و وسایلش را به انبار زندان منتقل و پلمپ کردند.»

سپس از انتقال او به زندان اوین خبر داده شد اما در مراجعه خانواده و دوستان به زندان اوین به آن‌ها اطلاع داده شد که زندان اوین از پذیرش عبدی خودداری کرده و او را به ندامتگاه مرکزی بازبا پیگیری‌های خانواده و دوستان عبدی از ندامتگاه مرکزی کرج، مطلع شدند که اسماعیل عبدی به قرارگاه نیروی انتظامی البرز منتقل شده است. و مطابق آخرین خبر او به زندان کچویی منتقل شده است.

اسماعیل عبدی که به خاطر فعالیت‌های صنفی خود به ۱۶ سال حبس محکوم شده، به گفته‌ی همسرش منیره عبدی، به شدت بیمار است. او در اثر سال‌ها زندان به بیماری مفاصل، و نارسایی کلیه‌ها مبتلا شده. دو بار در زندان اوین و زندان کرج به کرونا مبتلا شده است. گرچه اعاده دادرسی او پذیرفته شده است و اسماعیل عبدی طبق قانون، مشمول ازادی به قید وثیقه است اما همچنان زندانی است. پرونده او در اداره نظارت قوه قضائیه به صورت راکد درآمده و تلاش خانواده برای مشخص شدن وضعیت پرونده و حکم ۱۰ سال زندان اضافی به نتیجه نرسیده است.

اعتراض معلمان ادامه دارد: اعلام اعتصاب و تجمع در اسلام آباد غرب و مریوان

در همین حال، اعتراض معلمان به ضرب و شتم و بازداشت همکارانشان ادامه دارد. در روزهای اخیر معلمان در شهرهای مختلف از جمله تهران، با حضور در خانه همکاران زندانی‌شان با خانواده آن‌ها ابراز همبستگی کرده‌اند. تجمعاتی نیز سازمان داده شده است.

کانون صنفی معلمان کردستان روز ۱۶ اردیبهشت اعلام کرد معلمان مریوان در اعتراض به ضرب و شتم معلمان در روز کارگر، و دستگیری دو تن از همکارانشان در روزهای آینده تحصن و تجمع خواهند کرد. تحصن معلمان مریوان روز یکشنبه یکشنبه ۱۸ اردیبهشت در شیفت صبح و بعد از ظهر به صورت حضور در مدارس و عدم حضور در کلاس درس خواهد بود. معلمان مریوان دوشنبه ۱۹ اردیبهشت با خواست آزادی فوری معلمان زندانی مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع خواهند کرد.

فراخوان تحصن و تجمع مورد حمایت معلمان اسلام آباد غرب قرار گرفت. انجمن صنفی فرهنگیان اسلام آباد غرب در اشاره به ضرب و شتم معلمان و بازداشت معلمان نوشت:

«ما اعضای انجمن صنفی فرهنگیان شهرستان اسلام آبادغرب ضمن محکوم نمودن این رویه کاملا غیر قانونی و خشونت آمیز خواهان آزادی و رفع اتهامات واهی بر علیه همکاران خویش بوده و حمایت خویش را از تحصن و تجمع فرهنگیان کردستان، مریوان در روزهای یکشنبه ۱۸ و دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه اعلام می‌نماییم.»

تشکل‌های کارگری و سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله دیده‌بان حقوق بشر، با صدور بیانیه هایی سرکوب اعتراضات و دستگیری معلمان را محکوم کرده و خواستار ازادی معلمان بازداشتی شده‌اند.

اما یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در نشستی با فرهنگیان مریوان، معلمان معترض را به اخراج تهدید کرد. او گفت: «تجمعات غیرقانونی می‌تواند همکار فرهنگی را اخراج کند». وزیر آموزش و پرورش در همین حال از «تجمعات قانونی» دفاع کرد و آن را حق معلمان دانست و افزود: «باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود.» معلمان ایران در طول دو سال اخیر بارها برای دست‌یابی به خواسته‌های صنفی و معیشتی خود دست به تجمعات سراسری زده‌ و بسیاری از فعالان صنفی معلمان بارها زندانی شده‌اند.

آخرین خبر از اسماعیل عبدی و سایر معلمان زندانی

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان جمعه ۱۶ اردیبهشت آخرینوضعیت معلمان بازداشتی را چنین اعلام کرد:

۱۲ تن از معلمان دستگیر شده به نام‌های رسول بداقی (تهران)، محمد حبیبی (تهران)، -جعفر ابراهیمی (تهران)، علی اکبر باغانی (تهران)، محسن عمرانی (بوشهر)، محمود ملاکی (بوشهر)، رضا امانی‌فر (بوشهر)، اصغر حاجب (بوشهر)، اسکندر لطفی (مریوان)، مسعود نیکخواه (مریوان)، و هادی صادق‌زاده (مشهد) هنوز در زندان به سر می‌برند.

اسماعیل عبدی در ششمین روز اعتصاب غذا هم اکنون در قرنطینه زندان کچویی سالن ۲ زندانی است. هنوز مشخص نیست تا چه زمانی قرار است عبدی در این زندان نگهداری شود. راه ارتباطی او همچنان با خانواده قطع است.

رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، و علی اکبر باغانی در شرایط بی خبری هستند.

اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه برای ششمین روز در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

محسن عمرانی، محمود ملاکی، رضا امانی‌فر و اصغر حاجب در زندان بوشهر در بلاتکلیفی‌اند. هادی صادق‌زاده نیز در زندان مشهد به سر می‌برد.