مارک اسپر، وزیر دفاع اسبق آمریکا، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۸ مه/۲۸ اردیبهشت پخش شد به شبکه سی‌بی‌اس گفت که او در زمان حضورش در دولت ترامپ جلوی یک سری «تصمیم‌های خطرناکی که می‌توانست کشور را به مسیری تاریک بکشاند» ایستاد.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد برنامه‌های مخربی که ترامپ و تیمش در کاخ سفید از او خواسته بودند به «اقدام نظامی علیه ونزوئلا» و «حمله به ایران» اشاره کرد و گفت که حتی «در یک مقطع زمانی، شخصی پیشنهاد کرد که ما کوبا را محاصره کنیم.»

در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و به ویژه پس از ترور قاسم سلیمانی در روز ۱۳ دی ۱۳۹۸، تنش میان دو کشور به شدت افزایش یافته بود.

اسپر در کتاب خاطراتش با عنوان «سوگند مقدس» هم نوشته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۹ و در خلال کارزارهای انتخاباتی‌اش در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از او درخواست کمک و لطف کرده بود.

دونالد ترامپ مایل بود که اوکراین پرونده‌ای در رابطه با قراردادهای فسادآمیز پسر جو بایدن، رقیبش در انتخابات ریاست‌جمهوری بگشاید. مارک اسپر در این مصاحبه تأیید کرد که ترامپ پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار کمک به اوکراین را منوط به همراهی زلنسکی در این پرونده کرده بود. اسپر می‌گوید در آن زمان به ترامپ گفته است که کمک به اوکراین با مصوبه کنگره تبدیل به قانون شده است و نمی‌توان از اجرای آن سرباز زد.

وزیر دفاع دولت ترامپ می‌گوید ایده‌های خطرناک ترامپ و تیم مشاوران او در کاخ سفید به ویژه در سال پایانی ریاست‌جمهوری‌اش بیشتر از قبل مطرح می‌شد.

اسپر به سی‌بی‌اس گفت که برای رد درخواست‌های ترامپ و تیمش که هر چند هفته یک بار تکرار می‌شد، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش به او کمک کرده است. ‌

مصاحبه اسپر به دنبال یک سری ادعاهای افشاگرانه او در مورد دوران حضورش در دولت ترامپ انجام می‌شود، از جمله بررسی احتمال پرتاب مخفیانه موشک به مکزیک و درخواست برای شلیک به پای افرادی که به مرگ جورج فلوید اعتراض داشتند و در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند.

اسپر در طول مصاحبه خود همچنین گفت که ترامپ درباره اعزام ۱۰ هزار نیروی گارد ملی به واشنگتن دی سی، پس از آتش‌سوزی کوچک در کلیسای سنت جان در جریان اعتراضات به بی‌عدالتی نژادی هم درخواست‌هایی مطرح کرده بود.

دونالد ترامپ این موضوع و چندین ادعای دیگر اسپر را در بیانیه‌ای رد کرد.

این مصاحبه البته تنها به ذکر خاطرات از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ محدود نبود. وزیر دفاع سابق آمریکا از عملکرد دولت بایدن درباره جنگ اوکراین هم انتقاد کرد و گفت که آمریکا در ابتدای حمله روسیه آشفته بوده و نمی‌توانست درست تصمیم بگیرد. از جمله اینکه او نمی‌تواند درک کند که چرا در مورد واگذاری جنگنده‌های میگ به اوکراین برای تقویت نیروی هوایی این کشور تعلل صورت گرفت.