به گزارش خبرگزاری رویترز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه، ۱۰مه/ ۲۰ اردیبهشت در سخنانی که یک جلسه مجازی با کمیته‌های پارلمان اروپا ایراد کرد یک بار دیگر به تاکید یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شفاف نیست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنانش یک بار دیگر مسأله کشف ذرات اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده در ایران را مطرح کرده و گفته بود:

«در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که هرگز ایران آن‌ها را به‌عنوان مکان‌هایی که فعالیتی در آن صورت می‌گرفت، اعلام نکرده بود.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری مهر اظهارات گروسی را «عجیب و دور از انتظار» خواند. کمالوندی گفت:

«تلقی ما این است که صحبت‌های آقای گروسی با اهداف سیاسی تحریف شده است. طرح این موضوع از جانب مدیر کل آژانس مبنی بر اینکه ایران با آژانس همکاری ندارد، بعید است.»

کمالوندی در ادامه مصاحبه با مهر افزود:

«در راستای بیانیه مشترکی که چندی پیش بین آقای گروسی و اسلامی در خصوص مسائل مرتبط با همکاری ما و آژانس به امضا رسید، اکنون در وسط راه هستیم و کارها در حال پیگیری است و نباید در این مقطع ارزیابی از جانب آژانس ارائه شده باشد.»

گروسی اوایل اردیبهشت‌ گفته بود که آژانس هنوز در تلاش است تا پاسخ روشنی از ایران در مورد سؤالات باقی‌مانده مربوط به آثار اورانیوم غنی‌شده در سه مکان اعلام نشده هسته‌ای در ایران بگیرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران جمعه ۹ اردیبهشت در مورد بی‌پاسخ ماندن ابهامات و سوال‌های آژانس در مورد مکان‌های اعلام‌نشده که در آن‌ها مواد هسته‌ای با منشاء انسانی کشف شده است گفته بود:

«ما به تمامی سؤالات در خصوص مکان‌های ادعایی پاسخ داده‌ایم؛ دو مرتبه هم جلسه داشتیم و جلسه سوم هم به زودی در تهران تشکیل خواهد شد و مذاکرات در حال پیشرفت است.»

 کمالوندی در ادامه مصاحبه با مهر با اشاره به «تعامل مناسب» ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد:

«عملاً همکاری لازم بین ما و آژانس وجود دارد و علی القاعده اعلام هرگونه ارزیابی توسط مدیرکل آژانس در خصوص چگونگی اجرای بیانیه زود هنگام است.»

اکسیوس: مقامات دولت بایدن پیشنهاد تازه‌ای به ایران عرضه نکردند

همزمان با این تحولات انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد تهران شد و با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.  این دومین سفر مورا در سال جاری به تهران بود.

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این سفر به عنوان «آخرین تیر در ترکش» برای خروج از بن‌بست مذاکرات یاد کرده بود.

به گزارش اکسیوس مورا سفر خود  به تهران را با سه قدرت اروپایی و با ایالات متحده آمریکا از قبل هماهنگ کرده بود.

اکسیوس می‌نویسد مقامات دولت بایدن می‌گویند هیچ پیشنهاد تازه‌ای از طرف آمریکا به ایران نداده‌اند. بر همین اساس ایالات متحده همچنان از حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا امتناع دارد، با این استدلال که اگر ایران خواسته‌های فرابرجامی دارد می‌بایست به نگرانی‌های فرابرجامی آمریکا از جمله نفوذ منطقه‌ای ایران و فعالیت موشکی سپاه پاسداران توجه کند.   

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگار اکسیوس گفته است که دولت بایدن امیدوار است ایرانی‌ها از خواسته خود در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف نظر کنند و پیش‌نویس توافقی را که در وین به دست آمده امضا کنند.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی سفر انریکه مورا به تهران را به طرح «تحول اقتصادی» دولت سیزدهم ربط داد که نشان دهد دولت برای اداره امور به رفع تحریم نفتی چشم ندوخته است.

پنجشنبه هفته آینده شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز به تهران سفر می‌کند. شیخ تمیم و انریکه مورا از دو مجرای مختلف اما با یک هدف مشترک وارد تهران می‌شوند: جلب موافقت سران جمهوری اسلامی برای پذیرش باقی ماندن شاخه برونمرزی سپاه قدس در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا زیر عنوان «حد وسط جدید» برای خروج از بن‌بست مذاکرات.