خالد بن‌سلمان یک‌شنبه ۲۲ مه/ ۱ خرداد با تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور یمن دیدار و با او درباره یمن گفت‌و‌گو کرد. در یمن به صورت موقت آتش‌بس برقرار است اما به ادعای رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی «تعهدات حوثی‌ها به آتش‌بس نصف شده است».

خالد بن‌سلمان در دیدار با نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن گفت که کشورش از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و نهادهای حامی آن دفاع می‌کند. شورای ریاست جمهوری یمن یک نهاد مورد حمایت عربستان سعودی و متحدان آن است که از حدود دو ماه قبل آغاز به کار کرد.

خالد بن‌سلمان پیش از دیدار با لندرکینگ، با وزیران خارجه و دفاع و مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت‌و‌گو کرد. ایران محور اصلی این دیدارها بود.

https://www.radiozamaneh.com/713035/

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی او در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در باره هماهنگی دیپلماتیک و امنیتی «برای مقابله با تهدیدات ایران، از جمله رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران و برنامه این کشور برای توسعه موشک‌های بالستیک و همچنین حمایت از تروریسم» گفت‌وگو کرد.

بن‌سلمان حوثی‌های مورد حمایت ایران را مانع «ثبات و بازگرداندن مشروعیت به دولت یمن» خواند و خواستار فشار سازمان‌های بین‌المللی بر حوثی‌ها برای بازکردن جاده‌های تعز و پرداخت درآمد بندر حدیده به شورای رهبری ریاست جمهوری شد.

وزارت خارجه ایالات متحده در پیوند با این موضوع در بیانیه‌ای اعلام کرد: بلینکن و وندی شرمن، معاون او در وزارت خارجه در دیدار با معاون وزیر دفاع عربستان سعودی «بر حمایت واشنگتن از آتش‌بس تحت سرپرستی سازمان ملل، تأکید کردند و به بررسی دیگر پیشرفت‌ها در یمن از جمله ازسرگیری پروازهای تجاری از صنعا و واردات سوخت به بندر حدیده پرداختند».

بن‌سلمان در این سفر همچنین با جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع و کالین کال معاون وزیر دفاع نیز رایزنی کرد. در این دیدارها نیز «تهدیدهای ایران» برای عربستان سعودی و منطقه یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو بود.

عربستان سعودی اصلی‌ترین متحد واشنگتن در میان کشورهای حوزه خلیج فارس است که با ایران بر سر آنچه که نفوذ منطقه‌ای می نامند، رقابت دارد. مواضع دولت جو بایدن در باره قتل جمال خاشقچی در آنکارا روابط تهران و ریاض را تحت تاثیر اندکی قرار داده بود.

https://www.radiozamaneh.com/707715/

روابط تهران و ریاض هم به عنوان دو رقیب منطقه‌ای از سال ۱۳۹۴ و پس از حمله گروهی از بسیجیان به سفارت عربستان سعودی در واکنش به اعدام باقر النمر، روحانی شیعه در این کشور پر تنش شد. حمایت ایران از حوثی‌ها و مداخله نظامی مستقیم عربستان در یمن این تنش را افزایش داده است.

ایران و عربستان سعودی در سال گذشته با میانجیگری عراق چهار مرتبه مذاکره کردند اما به نتیجه خاصی نرسیدند. اعدام ۸۱ نفر از مخالفان عربستان سعودی که اغلب شیعه بودند در اسفند ماه ۱۴۰۰ سبب شد ایران اعلام کند مذاکرات را به صورت یک‌طرفه تعلیق می‌کند.

دور پنجم این مذاکرات پس از یک وقفه کوتاه سوم اردیبهشت ماه در عراق از سر گرفته شد اما محتوای مذاکرات و نتیجه آن تا به حال افشا نشده است.