به گزارش گاردین، فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت آمار جدید وحشتناک از افزایش شمار آوارگان در سراسر جهان یک «زنگ خطر» برای جامعه بین المللی‌ست و طبعاً اقدامات بین‌المللی بیشتری برای رسیدگی به علل ریشه‌ای آوارگی در جهان باید انجام شود.

کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین و سایر درگیری‌های مرگبار منطقه‌ای تعداد افرادی که مجبور به فرار از جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و شکنجه شده‌اند، به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. گراندی گفت:

«یک صد میلیون آواره در جهان رقم بدی است، به همان اندازه که نگران‌کننده است، باید به عنوان زنگ خطری برای حل و فصل و جلوگیری از درگیری‌های مخرب، پایان دادن به آزار و اذیت شهروندان و رسیدگی به علل زمینه‌ای باشد که مردم بی‌گناه را مجبور به ترک خانه‌های خود می‌کند.»

به دلیل طیف وسیعی از درگیری‌ها از جمله در افغانستان، بورکینافاسو، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، میانمار و نیجریه، شمار آوارگان در جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۹۰ میلیون نفر افزایش یافت. در این فاصله هشت میلیون اوکراینی به سبب حمله نظامی روسیه به جمع آوارگان پیوستند. شش میلیون نفر از شهروندان اوکراینی نیز در داخل کشور خود آواره شده‌اند. کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت:

«واکنش بین‌المللی به افرادی که از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند بسیار مثبت بوده است. شفقت زنده است و ما برای همه بحران‌ها در سراسر جهان به بسیج مشابه نیاز داریم. اما در نهایت کمک‌های بشردوستانه تسکین‌دهنده است، نه درمان‌کننده. برای معکوس کردن روند آوارگی در جهان تنها راه حل صلح و ثبات است تا مردم بی گناه مجبور نشوند بین ماندن و رفتن به تصمیم برسند.»

اصطلاح «آواره» اولین بار در طول جنگ جهانی دوم که در آن بیش از ۴۰ میلیون نفر از خانه و کاشانه خود رانده شدند به کار رفت. علاوه بر درگیری‌های منطقه‌ای همه‌گیری ویروس کرونا و تغییرات اقلیمی نیز به آوارگی در جهان دامن زده است.  

کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داد که تا پایان ژوئن ۲۰۲۱، تعداد پناهندگان تحت تکلف این سازمان از ۲۰میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. ۱۷۲ هزار نفر بیش از سال ۲۰۲۰. بر اساس این گزارش بیش از نیمی از کسانی که حمایت بین‌المللی دریافت کرده‌اند از پنج کشور آفریقای مرکزی بودند: سودان جنوبی (۶۱۷۰۰ نفر)، سوریه (۳۸۸۰۰ نفر)، افغانستان (۲۵۲۰۰ نفر) و نیجریه (۲۰۳۰۰ نفر).

سوریه همچنان بزرگترین جمعیت پناهندگان جهان را تشکیل می‌دهد. ونزوئلایی‌ها دومین گروه بزرگ و افغان‌ها سومین گروه بزرگ آوارگان را تشکیل می‌دهند.

سه کشور میزبان بیشترین آوارگان عبارتند از ترکیه با سه میلیون و ۶۹۶ هزار و ۸۰۰ نفر، کلمبیا با یک میلیون و ۷۴۳ هزار و ۹۰۰ نفر و اوگاندا با یک میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۰۰ نفر.