جوان ۱۸ ساله مسلح صبح روز سه‌شنبه ۲۴ مه وارد یک مدرسه ابتدایی در تگزاس شد. در جریان تیراندازی این جوان دست‌کم ۱۹ کودک و دو نفر از معلم‌های مدرسه کشته شدند. مرد مسلح که توسط مقام‌های ایالت تگزاس، سالوادور راموس شناسایی شده توسط نیروی انتظامی کشته شد. مرد تیرانداز همچنین به مادربزرگ‌اش تیراندازی کرده بود، اما مادربزرگ هنوز زنده است ولی شرایط بحرانی به‌سر می‌برد. 

در مورد انگیزه این حمله هنوز جزئیاتی منتشر نشده و گمان می‌رود که او تنها دست به تیراندازی زده و هم‌دستی نداشته است. مرد تیرانداز لباس ضد گلوله بر تن داشت. 

به گفته مقام‌های محلی ایالت تگزاس راموس پس از شلیک به مادربزرگ‌اش از صحنه فرار می‌کند و پس از این که خود رو او در نزدیکی مدرسه ابتدایی راب در شهر یووالدی در ایالت تگزاس تصادف می‌کند وارد مدرسه شده، به چندین کلاس درس رفته و شروع به تیراندازی می‌کند. 

اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا که به سبب نزدیکی شهر یووالدی به مکزیک بزرگ‌ترین نهاد انتظامی در منطقه است، بیش از ۲۰ افسر را به مدرسه اعزام کرد. یکی از افسران هم از ناحیه سر تیر خورده اما در شرایط ثابت به سر می‌برد.

افسری در برابر مدرسه ابتدایی راب در یووالدی تگزاس – تیراندازی در مدرسه بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشت- ۲۴ مه ۲۰۲۲

ساعاتی پس از تیراندازی، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که از کاخ سفید صحبت می‌کرد از آمریکایی‌ها خواست تا در برابر لابی سیاسی قدرتمند اسلحه در آمریکا بایستند. لابی اسلحه و کمپانی‌های سلاح‌سازی در آمریکا تاکنون موفق شده که از تصویب قوانین جامع برای نظام‌مند کردن فروش اسلحه و نیز کنترل سراسری سابقه خریداران سلاح جلوگیری کنند. 

بایدن دستور داد تا پرچم کاخ سفید و ساختمان‌های فدرال به حالت نیمه افراشته درآید.

سخنگوی بیمارستان شهر گفته است که دست‌کم ۱۳ کودک دیگر و یک مرد ۴۰ ساله برای درمان جراحات در بیمارستان بستری هستند.

تیراندازی و هدف گرفتن گروهی دانش‌آموزان در مدارس آمریکا به‌ویژه در ده‌های اخیر به کرات رخ داده و بسیاری از آمریکایی‌ها خواهان اعمال کنترل جدی‌تر سوء پیشینه خریداران سلاح و نیز قوانین سخت‌تری برای فروش سلاح‌های سنگین جنگی به افراد عادی هستند. تصویب تدابیری در این زمینه با مخالفت جدی جمهوری‌خواهان همراه است. 

بر اساس قانون اساسی آمریکا (متمم دوم) یک نیروی شبه نظامی مردمی برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه نباید نقض شود.

تیراندازی روز سه‌شنبه در تگزاس یکی از مرگ‌بارترین تیراندازی‌ها در مدارس آمریکا به شمار می‌رود.

سال ۲۰۲۲ و تاکنون تنها ۳۰ مورد تیراندازی در مدارس ( ابتدایی تا دبیرستان) و نزدیک به ۱۰ مورد دیگر در کالج و دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

مرگ‌بارترین واقعه تیراندازی در مدارس به سال ۲۰۱۲ و کشتار در مدرسه ابتدایی سندی هوک در ایالت کانتیکت برمی‌گردد. حاصل این تیراندازی ۲۶ کشته بود که در میان آنها ۲۰ کودک ۶ و ۷ ساله بودند.