نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه ۲۹ مه/۸ خرداد، گفت اقدامات ایران برای آتش‌افروزی در منطقه از طریق نیروهای نیابتی‌اش بی‌عقوبت نخواهد ماند. این اظهارات یک هفته پس از ترور حسن صیاد خدایی، یک سرهنگ سپاه پاسداران در تهران بیان شد که گفته می‌شود با برنامه‌ریزی اسرائیل صورت گرفته است.

حسن صیاد خدایی که از سوی اسرائیل متهم به برنامه ریزی برای حمله به شهروندانش در سراسر جهان شده بود، به دست دو نفر سوار بر موتور سیکلت پشت فرمان خودرویش به ضرب گلوله کشته شد. استفاده از این تاکتیک مشابه ترورهای قبلی در ایران است که تمرکز آن‌ها بر دانشمندان هسته‌ای بود و برنامه‌ریزی و اجرای آن را موساد در قلب تهران انجام داد.

بلافاصله پس از این ترور، خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که سپاه پاسداران اعضای یک شبکه وابسته به سرویس اطلاعاتی اسرائیل را کشف و آن‌ها را دستگیر کرد.

دفتر بنت که بر آژانس اطلاعاتی موساد نظارت دارد، از اظهار نظر در مورد این ترور و البته ادعای دستگیری یک تیم وابسته به موساد در ایران خودداری کرده است.

با این حال، بنت روز یکشنبه در سخنانی خطاب به وزرای خود، ایران را به هدف قرار دادن مکرر منافع اسرائیل متهم کرد. بنت گفت:

«برای دهه‌ها، رژیم ایران از طریق نیروهای نیابتی و مامورانش، اقدامات تروریستی علیه اسرائیل و منطقه انجام داده است ولی سر اختاپوس ترور که همان ایران است در مصونیت قرار داشته‌ است.»

نخست وزیر اسرائیل در ادامه افزود:

«همانطور که قبلاً گفته‌ایم، دوران مصونیت رژیم ایران به پایان رسیده است. کسانی که از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کنند، آن‌هایی که تروریست‌ها را تسلیح می‌کنند و تروریست‌ها را می‌فرستند تاوان کامل آن را خواهند پرداخت».

در مقابل جمهوری اسلامی هم وعده داده که قتل خدایی را تلافی کند و انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفته است.

تنش و درگیری میان اسرائیل و ایران هم‌اکنون در چند جبهه برقرار است. در کردستان عراق، جمهوری اسلامی نگران از نفوذ اسرائیل و برقراری رابطه تجاری با اقلیم کردستان تلاش می‌کند به تجار و سیاستمداران این پیام را برساند که پاسخ همکاری با اسرائیل موشک است. مشابه اقدامی که در هدف قرار دادن خانه مسکونی بازکریم برزنجی در اربیل با ۱۲ موشک در روز ۱۳ مارس انجام شد. برزنجی تاجر عراقی و دلال نفتی اقلیم کردستان عراق است که گفته می‌شود میانجی معامله نفتی اقلیم و اسرائیل بوده است.

مقداری دورتر از مرزهای ایران، در سوریه، این ایران است که در موقعیت دفاعی قرار دارد و اسرائیل به صورت مداوم به پایگاه‌ها و نیروهای‌نیابتی‌اش حمله می‌کند. ایران در چند سال گذشته تلاش کرده است در حد فاصل دیر‌الزور تا گذرگاه مرزی القائم-ابوکمال در شرق سوریه و هم‌مرز با عراق یک پایگاه نظامی دائمی ایجاد کند. از دیگر سو به دنبال ایجاد یک حلقه امنیتی شهری در غوطه شرقی دمشق برای حزب‌الله لبنان است تا ثبات پایتخت سیاسی سوریه تنها متکی به نیروهای امنیتی این کشور نباشد. این دو نقطه بارها هدف حملات موشکی و هوایی اسرائیل قرار گرفته است. پایگاه‌ها، نیروهای نیابتی، فرماندهان حزب‌الله و سپاه قدس در این حملات کشته شده‌اند ولی جمهوری اسلامی مایل نیست زیاد در مورد اخبار سوریه از خود واکنش نشان دهد و یا تهدید به انتقام کند.

اما مهم‌ترین عرصه نزاع میان دو کشور در قلب سرزمین‌های آن‌ها است. ایران به دنبال رساندن سلاح به کرانه باختری و نوار غزه است. موشک‌های برد کوتاه و متوسط و انتقال تکنولوژی ساخت آن‌ها در اولویت سپاه قدس برای این دو نقطه است. این موشک‌ها در زمانی که رابطه اسرائیل به فلسطینی‌ها متشنج می‌شود غالبا به سمت شهرها و شهرک‌های اسرائیل شلیک می‌شود.

اسرائیل هم برنامه مفصلی در ایران برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. اگر تاکتیک ایران در اسرائیل، ناامن‌سازی از طریق رساندن انبوه سلاح به حماس و جهاد اسلامی است، تاکتیک اسرائیل در ایران حمله به اماکن حیاتی هسته‌ای، موشکی و پهپادی و ترور چهره‌های مهم این سه برنامه است. به این لیست هم‌اکنون ترور فرماندهان سپاه قدس هم اضافه شده است. این می‌تواند نشانه‌ای از گسترش تاکتیک مقابله به مثل اسرائیل در خاک ایران و تسری آن به فرماندهان سپاه قدس باشد. اقدامی که می‌تواند سطح تنش را بیش از پیش افزایش دهد.