پس از آن‌که بخش‌هایی از حزب محافظه‌کار تلاش کردند با برگزاری نشست ویژه‌ای علیه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و رهبر این حزب رأی جمع کنند، او با احساس قدرت از این نشست خارج شد.

از مجموع ۳۵۹ نماینده حزب محافظه‌کار، ۲۱۱ نماینده به جانسون رأی مثبت و ۱۴۸ نماینده رأی عدم اعتماد دادند. این رأی‌گیری به او اجازه می‌دهد تا رهبر حزب و نخست‌وزیر بریتانیا باقی بماند. افزون بر این، ممکن است در ۱۲ ماه آینده نشست مشابهی علیه او برگزار نشود.

بوریس جانسون به‌دلیل رسوایی «پارتی گیت» زیر فشار قرار داشت و نمایندگان حزب محافظه‌کار قصد داشتند در نشست دوشنبه شب ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن ادامه رهبری او را به رأی اعتماد بگذارد.

جانسون در طول دوران محدودیت‌های کرونایی جشن‌های غیرقانونی در داونینگ استریت برگزار کرده و مورد انتقاد قرار گرفته بود. او به دلیل شرکت در این جشن‌ها جریمه شد و گمان می‌رود اولین نخست‌وزیر بریتانیا باشد که قانون را زیر پا گذاشته است.

برگزاری جلسه رأی عدم اعتماد به این دلیل امکان‌پذیر شد که حد نصاب لازم ۱۵ درصد از نمایندگان حزب محافظه‌کار حامی چنین نشستی بودند. جانسون بارها به‌دلیل رفتار خود در دوران قرنطینه عذرخواهی کرده بود اما از استعفا خودداری کرد.

تحلیل‌گران می‌گویند مخالفت حدود ۴۰ درصد از اعضای گروه پارلمانی محافظه‌کار با بوریس جانسون کار او را در هفته‌ها و ماه‌های آینده دشوار خواهد کرد و هر لغزش جانسون ممکن است موجب بازخواست او شود.

در مقابل، متحدان جانسون می‌گویند پیروزی حتی تنها با یک رأی همچنان یک پیروزی است و او در داونینگ استریت خواهد ماند و امیدوار است که راه خود را تا انتخابات عمومی بعدی طی کند.