وزارت حمل و نقل رژیم سوریه در بیانیه‌ای که روز شنبه ۱۲ ژوئن/۲۲ خرداد منتشر شد برای نخستین بار خسارت‌های حمله هوایی روز جمعه به فرودگاه دمشق و لغو تمام پروازهای این فرودگاه را تایید کرد.

اسرائیل در ساعت ۴ و ۲۰ دقیقه بامداد جمعه ۲۰ خرداد / ۱۰ ژوئن با شلیک چند موشک از سمت جولان اشغالی، مواضعی در جنوب دمشق را هدف حملات خود قرار داد. فرودگاه دمشق نیز در جنوب این شهر وافع شده است؛ جایی که فعالان مخالف سوری می‌گویند محل فعالیت و انبارهای تسلیحاتی شبه‌نظامیان مورد حمایت سپاه قدس ایران است.

رسانه‌های سوری از جمله خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) پیشتر گزارش داده بودند که همه پروازهای رفت و برگشت به فرودگاه دمشق به حالت تعلیق درآمده‌اند. وزارت حمل و نقل سوریه هم در بیانه خود تشریح کرد که تعلیق پروازها به این خاطر صورت گرفته که «برخی تجهیزات فنی در فرودگاه از کار افتاده‌اند» و در نتیجه خسارت‌های وارده پروازهای ورودی و خروجی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. در این بیانیه آمده است باند فرودگاه «در چندین نقطه» آسیب دیده  و در این حمله ساختمان ترمینال دوم فرودگاه نیز مورد اصابت قرار گرفته است.

این وزارتخانه افزود کادرهای هوانوردی غیرنظامی و واحدهای تخصصی در حال کار برای حذف آوار و تعمیر آسیب هستند و به محض اطمینان از ایمنی پرواز، پروازها از سر گرفته خواهد شد.

در همین رابطه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا هم که از ناظران جنگ در سوریه است، اعلام کرد حمله صبح روز جمعه اسرائیل به سه انبار تسلیحات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در داخل فرودگاه اصابت کرده و این حمله به باند شمالی فرودگاه و برج دیده‌بانی آسیب وارد کرده است. طبق این گزارش پس از حملات سال گذشته اسرائیل باند موسوم به باند جنوبی فرودگاه دمشق از رده خارج شده بود و باند شمالی که در حمله اخیر آسیب دیده، تنها باند فعال فرودگاه بوده است.

اسرائیل از زمان شروع جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ صدها حمله هوایی علیه همسایه خود انجام داده و نیروهای دولتی سوریه و همچنین نیروهای تحت حمایت سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران از جمله شبه‌نظامیان حزب الله لبنان را هدف قرار داده است. با این‌وجود چنین حملاتی به‌ندرت باعث اختلالات عمده در پرواز شده بودند.

ارتش اسرائیل مطابق معمول از اظهار نظر درباره حمله هوایی روز جمعه خودداری کرد. با این‌حال پیشتر صدها حمله خود به سوریه را پذیرفته و آن‌را برای مقابله با ایران «ضروری» خوانده است.

اسرائیل آخرین بار دوشنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن به مواضع نظامی در حومه جنوب دمشق حمله کرده بود.

در ۲۱ مه هم حمله دیگری به مواضع شبه‌نظامیان نزدیک به ایران منجر به آتش‌سوزی در نزدیکی فرودگاه و تعویق دو پرواز شد.

واکنش متحدان اسد

بر مبنای گزارش شبکه الجزیره، مسکو به عنوان یکی از متحدان اصلی رژیم بشار اسد در واکنش، «حمله تحریک‌آمیز اسرائیل به زیرساخت‌های ضروری غیرنظامی» را به شدت محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه چنین حملاتی را «نقض مطلقاً غیرقابل قبول هنجارهای بین‌المللی» خواند.

مداخله نظامی روسیه در سال ۲۰۱۵ در جنگ روسیه به نفع بشار اسد و باقی‌ماندن او در قدرت تمام شد. جنگی که در آن نزدیک به نیم میلیون نفر کشته شده و تقریباً نیمی از جمعیت کشور مجبور به فرار از خانه‌های خود شدند.

مسکو همچنان هم پایگاه‌های نظامی خود را در سوریه حفظ کرده است.

علاوه بر روسیه، ایران هم حمله به جنوب دمشق را محکوم کرده است. برمبنای گزارش سانا، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی او تلفنی گفت‌وگو کرده و حمله اسرائیل را محکوم کرده‌اند.

مقداد گفته که سوریه با تمام «ابزارهای مشروع» از خود در برابر حملات اسرائیل دفاع خواهد کرد.